Reportáže

8. etapa TdF 2012 odmenou pre FDJ
08. 07. 2012 Reportáže

Etapa s poradovým číslom osem sa začala veľmi bláznivo, od samého začiatku sa rôzni cyklisti, vrátane Petra Velitsa, pokúšali ujsť z hlavného balíka. Boli to veľmi početné skupinky. Skúsený pelotón však nedovolil dlhé kilometre vytvoriť únik jazdcom, ktorí strácali len pár minút. Predsa len Wigginsovo Sky si uvedomovalo možnú hrozbu straty žltého trička. Uniknúť sa nepodarilo Ani Chavanelovi, Rollandovi či iným aktívnym, no pre pelotón nebezpečným cyklistom. Odstup skupinky, v ktorej bol na začiatku Velits bol stále pod hranicou jednej minúty, vtedy sa išlo ukrutným tempom. Iba 157,5 km dlhá etapa bola rozbehnutá od prvých kilometrov veľmi svižnými pracantami najmä z tímu Sky či Liquigas. Výborne od začiatku pracoval aj Peter Sagan. Ako najväčší a hlavný únik sme mohli označiť početnú skupinu, ktorá bola v tomto zložení: Moinard, Gallopin, Voigt, Kern, Hoogerland, Izaguirre, Marzano, Nerz, Peraud, Kadri, Moncoutie, Jeandesboz, Valls Ferri, Vorganov, Pinot, Kruiswijk, Kiriyienka, Sorensen, Kisierlovski a Weening. 80 kilometrov pred cieľom boli v popredí Jeremy Roy a Fredrik Kessiakof. Teda pomerne silná dvojica. Táto dvojica mala po dvoch stúpaniach náskok 40 sekúnd, na pelotón dokonca 2:25. Stále to však nebol taký náskok, ktorý by im dodával potrebné sebavedomie. 70 km pred cieľom etapy mali prví dvaja pretekári náskok pred pelotónom 3:30. Pelotón v tom čase oddychoval, pretože svoju úlohu na začiatku etapy splnil. Chavanel bol i dnes veľmi aktívny a neustále sa pokúšal dostať do nejakého úniku. Roy a Kressiakof pracovali konštantne a poctivo, odstup od prenasledovateľov bol 50 sekúnd a pred balíkom mali 3 minúty. Pred etapou hovoril 0eter Sagan o eventuálnej šanci, ak bude dostihnutý únik. Záver je veľmi vlnitý a neďaleko pred cieľom je kopec, s ktorým sa vysporiadali cyklisti. Očakávať sme mohli veľké nástupy, ktoré však nemusel zakaždým pelotón kontrolovať. 60 km pred koncom etapy bol náskok vedúcej dvojky stále rovnaký: 3:10. V druhej skupinke však jazdci neustále nastupovali a pomaly sa doťahovali na lídersku dvojku. Zdalo sa, že má pelotón všetko pod kontrolou. Z pôvodnej štrnástčlennej skupinky postupne nastupovali cyklisti a napokon sa 55 km pred cieľom vyformovala vedúca sedmička. 55 km pred cieľom bola na programe aj šprintérska prémia, kedže však pelotón nejavil záujem dostihnuť unikajúcich jazdcov pred prémiou, body si rozdelili cyklisti z úniku. Prémiu teda vyhral dnes veľmi agilný a skúsený Kessiakof, ktorý sa po prémii vydal aj do samostatného úniku. Sagan si tak nepripísal žiaden bod. Na cyklistov tak čakali ešte dva záverečné kopce, ktoré rozhodli o víťazovi dnešnej etapy. Boli to také menšie strmé kopce. Uprchlíci na čele s Kessiakovom mali náskok 3:30, ba dokonca Kessiakof išiel vynikajúco a pred 13 člennou prenasledujúcou skupinou mal náskok 1:10. posledné dva kopce boli však veľmi ťažké, s veľkými sklonmi, a tak sme mohli očakávať pred nimi, že veľa jazdcov sa pokúsi o atak tesne pred koncom posledného kopca. Eventuálna možnosť bola aj tá, že bude špurtovať malá skupinka, ktorá bude na vrchole v popredí. 30 km pred cieľom vynikajúco začal pracovať Liquigas pre Nibaliho, na poslednom mieste za Nibalim bol na čele pelotónu aj Peter Sagan a v tom čase vyzeral veľmi dobre a svižne. Zdalo sa, že by Liquigas mohol niečo vytvoriť a skúsiť. Náskok pred pelotónom mal Kessiakof 3:30 a to bolo v čase, kedy pretekári začali stúpať na predposledný vrchol dnešnej etapy. Hlavný balík išiel veľmi rýchle tempo po méte 30 km pred cieľom, favoriti vedeli, že skúsiť to treba a že na vrchole bude do cieľa zostávať iba 16 km. Na vrchole stúpania bol prvý vynikajúco jazdiaci Fredrik Kessiakof. Na tej méte mal pred pelotónom náskok 3:30. Zoskupenie Liquigasu pracovalo na jednotku. Druhí na vrchole boli Gallopin a Pinot, tí strácali 58 sekúnd na Kessiakofa. 20 km pred koncom etapy mal Kessiakof náskok stále 3:20 a veľmi dobré šance pred posledným stúpaním. Fredrik išiel aj posledný kopec vynikajúco, približne v polovici stúpania mal náskok tesne pod tri minúty. Po kilometri sa skončili aj šance Petra Sagana, v tom čase nastavili vysoké tempo jazdci Lotta. Asi 700m pred cieľom dostihol Kessiakofa Pinot, ten išiel oveľa ľahšie a mal nakročené k víťazstvu. Víťazstvo na horskej prémii si teda vzal pre seba Pinot, druhý bol Kessiakof a tretí skonči Gallopin. Asi 1 km pod vrcholom sa oddelili favoriti - v skupinke ostali: Nibali, Evans, Wiggins, Froome, Menšov a Van den Broeck. V zjazde skúšal najviac šťastia Nibali, ktorý sa snažil odtrhnúť. Pinot mal náskok pred Kessiakofom 15 sekúnd a pred skupinkou, kde boli favoriti viac ako minútu. 5 km pred cieľom mal teda Pinot najväčšie šance na víťazstvo v dnešnej etape. 40 sekúnd a štyri záverečné kilometre. Odskočiť sa pokúsil i Vanderbroeck či Evans. Wiggins a spol si to však postrážili. Vyhral teda Pinot, ktorý si ušetril najviac síl na záver a zvíťazil s viac-sekundovým náskokom. Za ním prišla skupinka s favoritmi, kde si po druhé miesto zašpurtoval Evans. Peter Velits dnes skončil v tretej skupinke na 28. mieste so stratou dvoch minút na favoritov. Peter Sagan prišiel asi v piatej skupinke so stratou 4:58. Dnes to teda nebolo pre neho, kedže na poslednom kopci sa útočilo až príliš. V celkovom poradí došlo k zaujímavým zmenám v Top 10, zo štvrtej priečky sa porúčal Taaramae a tiež žiaľ Sánchez, ktorý spadol dnes v druhej hodine pretekov a zlomil si ľavú kľúčnu kosť. Už na 6. priečku sa vyšplhal Froome. Peter Velits poskočil o sedem miest vyššie, no narástla mu strata už na 6:45, a to ešte pred kopcami. Zajtra je časovka, a tam určite môžeme očakávať zmeny v celkovom poradí.   1.PINOT Thibaut FDJ - BIG MAT 3h 56' 10'' 2.EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 26'' 3.GALLOPIN Tony RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 26''ň 4.NIBALI Vincenzo LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 26'' 5.WIGGINS Bradley SKY PROCYCLING + 00' 26'' 6.VAN DEN BROECK Jurgen LOTTO BELISOL TEAM + 00' 26'' 7.FROOME Chris SKY PROCYCLING + 00' 26'' 8.MENŠOV Denis KATUSHA TEAM + 00' 26'' 9.ZUBELDIA Haimar RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 26'' 10.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 30'' 11.HORNER Chris RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 30'' 12.KESSIAKOFF Fredrik ASTANA PRO TEAM + 00' 47'' 28.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 02' 31'' 55.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 04' 58'' 134.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 16' 41''   ZDROJ: http://cycling-info.sk/

Sky rozbilo akékoľvek snahy o prekvapenie (7. etapa TdF)
08. 07. 2012 Reportáže

Siedma etapa otvorila súboj o žltý dres prvými kopcami. Fabian Cancellara bol po vyše 1200 kilometroch v žltom prvýkrát vo vážnejšom ohrození. Viacerí favoriti si zase chceli vynahradiť časové straty spôsobené upadaným včerajškom, keď pády nedovolil do sedmičky nastúpiť až dvanástim cyklistom vrátane Hesjedala a Freireho. Pred siedmou etapou odstúpilo už 16 cyklistov, čo je v takejto fáze Tour najviac od roku 1998. Kopcovitá sedmička lákala okrem favoritov aj uprchlíkov. V úvodných kilometroch sa dopredu pokúšalo dostať vyše 20 cyklistov vrátane hviezdneho Vinokourova. Čoskoro sa vytvoril najväčší a najsilnejší únik v doterajšom priebehu Tour de France. Prepracovali sa doňho Christophe Riblon (Ag2R La Mondiale), Chris-Anker Sorensen (Saxo Bank), Martin Velits (OPQS), Michael Albasini (Orica-GreenEDGE), Cyril Gautier (Europcar), Dmitrij Fofonov (Astana) a Luis-Leon Sánchez (Rabobank). Áno páni a dámy, práve siedmu etapu si vybral na svoj únik Martin Velits. Pripomíname, že Maťo v roku 2010 dotiahol svoj únik na Vuelte v pätnástej etape na tretie miesto a o niečo podobné sa pokúšal aj dnes. 110 kilometrov pred záverečným stúpaním mala sedmička náskok 05:20. Veľké snahy o únik zvýšili tempo prvých dvoch hodín na 42,3 km/h, čo bolo doteraz najväčší priemer v tomto ročníku. Aj kvôli vysokému tempu radšej odstúpil Anthony Delaplace (Saur-Sojasun), ktorý to so zloemným zápästím po včerajšku nevydržal. Na trase zostalo 181 cyklistov. Pelotón ťahali najmä Kaťuša, BMC a Sky, keďže lídri týchto tímov Menčov, Evans a Wiggins boli na dostrel žltému dresu spolu s Nibalim alebo Klodenom. Ešte pred žltou drámou nás zaujímala zelená radosť. Najprv v úniku získal najviac bodov Cyril Gautier (20) a niečo si odviezol aj Martin Velits (10). Potom sa do šprintu pelotónu zapojili iba Sagan a vláčik GreenEDGE. Vláčik to však nezvládol a Peter obehol Gossa, pričom to vyzeralo akoby ho Austrálčan ani nevidel. Žilinčan získal osem bodov, Goss sedem a rozdiel medzi nimi sa zväčšil na 32 bodov. Nasledovala prvá z troch vrchárskych prémií, na ktorej získal dva body Sorensen a jeden bod si zobral Luis-Leon Sánchez. Dán sa snažil pomôcť kolegovi Morkovovi, ktorý je lídrom bodkovanej súťaže. Aj o takýchto taktických ťahoch je cyklistika. Martin Velits sa pri tomto stúpaní musel vydať dozadu, keďže sa mu pokazila vysielačka a musel si zobrať novú. Náš cyklista to nemal jednoduché, keďže sa v úniku stretol s veľmi silnými cyklistami. V celkovom poradí bol na tom najlepšie Riblon so stratou 05:04. Práve Riblon spolu so Sánchezom už v minulosti etapu na Tour vyhrali. Sorensen a Albasini tento rok žiarili napríklad na Okolo Katalánska, kde vyhral Dán vrchársku súťaž a Švajčiar vyhral prekvapivo celkovo. Druhú vrchársku prémiu ovládol znova Sorensen a potvrdil ambície Saxo Banku na bodkovaný dres. 25 kilometrov pred cieľom bol náskok úniku 02:30 a čakali sme nato ako sa to potrhá. Martin Velits nemal v úniku problémy a v pelotóne sa stále držali aj obaja Petrovia. Tempo pelotónu sa v závere z rýchleho zvýšilo ešte na rýchlejšie. Na čele balíka pracovali kvalitní tempári ako Zabriskie, Burghardt, Knees alebo Eisel. Vodu svojmu rakúskemu kolegovi doviezol dokonca Mark Cavendish. Bidony pre tím Sky zastrčené za jeho dúhovým dresom, to bol nezvyčajný pohľad. Medzitým musel pelotón po defekte naháňať Chris Horner. Pelotón sa viac a viac naťahoval. Technický problém zastihol v nevhodnej dobe aj Van Den Broecka a Valverdeho, ktorí rýchlo leteli späť do hlavnej skupiny. Ako prvý uprchlík odpadol 13 kilometrov pred cieľom Gautier, ktorý bol čoskoro dostihnutý. Martin Velits stále vládal striedať svojim kolegom z úniku. Medzitým si Peter Sagan vystúpil zo skupiny favoritov a šetril sily do ďalších dlhých dní. Únik bol dostihnutý 5 kilometrov pred cieľom a začalo sa pretekať o žltý dres. Vražedné tempo nasadili borci z tímu Sky a favoriti začali odpadávať. Nestačili Leipheimer aj Chavanel a Peťo Velits zostal vpredu ako posledný mohykán OPQS. Odpadli tiež Daniel Martin alebo Fränk Schleck. Napokon tempu nestačil ani Peťo Velits a 2500 metrov pred cieľom zostala vpredu iba osmička najlepších na čele s Wigginsom a Evansom. Fantastickú prácu pre svojho lídra odvádzali Froome a Porte. Fantastické tempo Sky napokon úplne preriedilo skupinu favoritov. Najlepší šprint v závere predviedol Chris Froome a cyklista u nás prezývaný ex-Keňanko prekvapivo vyhral pred Evansom a svojim lídrom Wigginsom. Zaznamenal svoj prvý triumf na Tour de France. Štvrtý prišiel Nibali a piaty Taaramae sa obliekol do bieleho dresu. Najlepším z tímu OPQS bol napokon Chavanel a Petrovi Velitsovi sa v tých úplne posledných kilometroch nedarilo. Slovenský líder OPQS skončil na 35. mieste so stratou 02:50. Siedma etapa bola teda rôznorodá. Peter Sagan si upevnil o jeden bod vedenie v bodovacej súťaži a v cieli pozdravil divákov tradične na zadnom kolese. Peter Velits zaostal za očakávaniami, ale všetko je otvorené a náročnejšie hory ešte iba prídu. Martin Velits sa výborne prezentoval vo svojom prvom úniku na TdF a stal sa tretím Slovákom, ktorý si pripísal body v bodovacej súťaži. A favoriti začali boj o žltý dres, ktorý bude v ďalších náročných dňoch brániť Wiggins.    Poradie v siedmej etape: 1.FROOME Chris SKY PROCYCLING 4h 41' 30'' 2.EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 02'' 3.WIGGINS Bradley SKY PROCYCLING + 00' 02'' 4.NIBALI Vincenzo LIQUIGAS-CANNONDALE+ 00' 07'' 5.TAARAMAE Rein COFIDIS - LE CREDIT + 00' 19'' 6.ZUBELDIA Haimar RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 44'' 7.ROLLAND Pierre TEAM EUROPCAR + 00' 46'' 8.BRAJKOVIČ Janež ASTANA PRO TEAM + 00' 46'' 9.MENŠOV Denis KATUSHA TEAM + 00' 50'' 10.Maxime RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 56'' 11.ROCHE Nicolas AG2R LA MONDIALE + 01' 06'' 12.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK+ 01' 09'' 35.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 02' 50'' 70.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 05' 55'' 120.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 12' 01''   ZDROJ:http://www.cycling-info.sk

6. etapa TdF pre Sagana po klasickom špurte, niektorí favoriti stratili
07. 07. 2012 Reportáže

Zamračené nebo a mierne mokrá cesta privítali cyklistov v rovinatej šiestej etape. Takéto podmienky dopomohli v úvode k nepríjemným pádom. Ešte v neutrálnej zóne si to odniesli Richie Porte zo Saxo Banku, líder tímu Lotto-Belisol na celkové poradie Jurgen Van den Broeck a pár domestikov z tímu Lampre. Ďalší pád pribrzdil pelotón už na 35. kilometri a zaplietli sa doňho aj Greipel, Westra, Peraud, Gesink alebo Valverde. Všetci účastníci pádu pokračovali ďalej a na trase sa v týchto momentoch nachádzalo 194 cyklistov, keďže včera odstúpil nemecký šprintér Marcel Kittel. Medzitým ako sa v pelotóne padalo, tak sa na čelo preteku pred objektív kamier prepracovala štvorica uprchlíkov. Všetko to vyprovokoval skúsený David Zabriskie z Garminu, ktorý je aktuálnym majstrom USA v časovke a už v minulosti obliekal na Tour dva dni žltý dres. Pridali sa k nemu Davide Malacarne z Europcaru, Romain Zingle z Cofidisu a Karsten Kroon zo Saxo Banku. Prvýkrát v tomto roku sa do dlhého úniku nezapojil žiadny Francúz. Náskok štvorice bol 100 kilometrov pred cieľom 5:40. V pelotóne ešte viacerí účastníci pádu riešili svoje zdravotné alebo technické problémy. Slováci sa úvodným pádom našťastie vyhli, ale Peter Sagan si musel nachvíľu odskočiť dozadu kvôli technickému problému. Pelotón "šoférovali" podľa očakávania domestici z RadioShacku. Jedného domestika vyslali na čelo hlavné balíka aj tímy Orica-GreenEDGE, Lotto-Belisol a snáď prvýkrát aj Lampre. Taliansky tím sa možno zľakol slov Gossa (GreenEDGE), ktoré povedal pred dnešnou etapou: "Mnoho tímov sem priviezlo šprintérov, ale teraz nechcú pre nich pracovať na čele pelotónu. Zostáva to na našom tíme a tíme Lotto-Belisol. Je tu však oveľa viac šprintérov, napríklad Garmin má Farrara a Lampre má Petacchiho a tieto tímy by nám mali tiež pomôcť." Lampre sa teda čiastočne poučilo, ale Garmin zrejme nebude pracovať ani dnes, keďže Farrar je doudieraný z predchádzajúcich pádov a v úniku majú Zabriskieho. Na 136. kilometri nastal poplach kvôli šprintérskej prémii. Zo štvorice uprchlíkov prekvapivo zaútočil na 20 bodov Karsten Kroon, ostatní radšej šetrili sily. Zabriskie získal 17 bodov, Zingle 15 a Malacarne 13. Nasledoval dramatický súboj zelených favoritov z pelotónu o zostávajúce body. Vyhral Goss (11 bodov) pred Cavendishom (10 b) a Petrom Saganom (9). Náš cyklista si vytvoril dobrú pozíciu za aktuálnym majstrom sveta a šprintérsku prémiu zvládol dobre. Nejaké bodíky nazbierali aj Hagen (7 b) a Hutarovič (6 b), ale ostatní šprintéri na čele s Greipelom sa do súboja nezapojili. Vrchárske body z jedinej dnešnej vrchárskej prémie potom pelotónu nezostali, keďže jediný bodík si odviezol Zabriskie. Naopak pelotón mal pri tomto stúpaní problémy a dokonca na niekoľko sekúnd úplne zastavil. Do incidentu boli znova zapojení Greipel a Gesink. Nemecký šprintér mal dnes šancu na hattrick, ale dve dnešné kolízie ho určite obrali o silu a pohodu. Do pelotónu ho museli dotiahnuť traja domestici. Pelotón však nestrácal na sile a na čele najviac pracovali tímy RadioShack-Nissan, Orica-GreenEDGE, Lotto-Belisol, FDJ, a Argos-Shimano. 44 kilometrov pred cieľom náskok kvarteta klesol prvýkrát pod jednu minútu. Hlavná skupina sa zrejme obávala včerajšieho scenára, keď bol únik dostihnutý až 500 metrov pred cieľom. Navyše šprintérske tímy vedeli o tempárskych kvalitách Zabriskieho a Kroona. Celkovo bolo dnešné tempo rýchlejšie ako v predchádzajúcich dňoch. Tempu pelotónu nestačili a grupetto vytvorili Tony Martin (OPQS), Kadri (Ag2R), Freire (Kaťuša) a Farrar (Garmin). To sa však stalo minulosťou, keď vznikol v pelotóne 25 kilometrov pred cieľom veľký pád. Petrom sa našťastie vyhol, ale Martin Velits stratil kontakt, i keď nespadol. Na zemi zostalo veľa bicyklov. Zastaviť musela celá druhá polovica pelotónu a dopredu sa nemohli predrať ani mechanické vozidlá. Prvá časť pelotónu nemala džentlmenské úmysly a kontakt stratili Fränk Schleck (RadioShack), Ryder Hesjedal (Garmin), Michele Scarponi (Lampre), Jean-Christophe Peraud (Ag2R), Robert Gesink (Rabobank), Janez Brajkovič (Astana), Alejandro Valverde (Movistar), Mark Cavendish alebo Edvald Boasson Hagen (Sky). 4 kilometre pred cieľom sa vytvoril tradičný vláčik tímu Lotto-Belisol, na konci ktorého sa ukrýval Greipel a za ním striehol na svoju šancu Terminátor. Únik bol čoskoro dostihnutý, ale tempársky únik ešte vyskúšal Zabriskie. Jeho taktický ťah bol zlikvidovaný 1400 metrov pred cieľom. Potom postupne ťahal vláčik Lotto-Belisol Gorilu k hattricku, ale Tourminátor ho v súboji na férovku porazil o dĺžku jeden a pol bicykla! Slovensko sa raduje z tretieho víťazstva na Tour de France 2012. Sledovali to takmer dve miliardy ľudí v 190 krajinách sveta... Náš Žilinčan si nečakane upevnil vedúcu pozíciu v súťaži o zelený dres, kde má teraz náskok 31 bodov pred druhým Gossom. Zároveň sa dostal do najlepšej desiatky v celkovom poradí, z ktorej vypadli Hesjedal a Boasson Hagen. Navyše Peter Velits na rozdiel od viacerých favoritov nestratil ani sekundu a v celkovom poradí sa posunul vyššie do najlepšej triadsiatky. Super správy pre Slovensko... Veľký pád v poslednej časti výrazne ovplyvnil výsledky šiestej etapy a aj celkovú klasifikáciu. Čas stratili Taaramae, Scarponi, Brajkovič, Fränk Schleck, Rolland, Mollema, Vanendert, Peraud, Cobo, Gesink alebo Hesjedal - všetko lídri svojich tímov a borci pre celkové poradie. Odstúpiť muselo najviac cyklistov v doterajšom priebehu: Poels, Astarloza, Danielson, Vigano.   1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 58' 11'' 2.GREIPEL André LOTTO BELISOL TEAM + 00' 00'' 3.GOSS Matthew ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.VAN HUMMEL Kenny VACANSOLEIL-DMC + 00' 00'' 5.HAEDO Juan José TEAM SAXO BANK - TINKOFF BANK + 00' 00'' 6.HENDERSON Gregory LOTTO BELISOL TEAM + 00' 00'' 7.PETACCHI Alessandro LAMPRE - ISD + 00' 00'' 8.PAOLINI Luca KATUSHA TEAM + 00' 00'' 14.EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 04'' 21.WIGGINS Bradley SKY PROCYCLING + 00' 04'' 28.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 04'' ostatní favoriti na celkové poradie + 00' 04'' 80.SCARPONI Michele LAMPRE - ISD + 02' 09'' 81.BRAJKOVIČ JanezASTANA PRO TEAM + 02' 09'' 82.SCHLECK Fränk RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 02' 09'' 88.MOLLEMA Bauke RABOBANK CYCLING TEAM + 02' 09'' 98.PERAUD Jean-Christ. AG2R LA MONDIALE + 02' 09'' 101.VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 02' 09'' 103.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 02' 09'' 110.GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 03' 31'' 130.VOECKLER Thomas TEAM EUROPCAR + 06' 02'' 172.VANDEVELDE Christian GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 13' 24'' 176.MARTIN Daniel GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 13' 24'' 181.HESJEDAL Ryder GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 13' 24''   ZDROJ: http://cycling-info.sk

Prvá radosť Greipela, Forrest Gump piaty
04. 07. 2012 Reportáže

Po víťaznom behu Forresta Gumpa prišiel na rad návrat na zem a štvrtá etapa, v ktorej mali najväčšie šance druhýkrát v tomto ročníku klasickí šprintéri na čele s Cavendishom a Greipelom. Pre Sagana to znamenalo ďalšiu výzvu. Chcel si udržať čo najväčší náskok v bodovacej súťaži. Peter Velits potreboval ďalší bezproblémový deň, aby sa definitívne dostal do psychickej pohody. Najviac mu pri vytváraní dobrej pozície pomáhal brat Martin Velits. Všetko bolo otvorené. Priebeh štvrtej etapy mohli ovplyvniť štyri ľahšie vrchárske prémie, 140 kilometrov popri mori a prípadný vietor, predpoveď mierneho dažďa, no a neželané pády. Do štvrtej etapy vstúpilo po odstúpení Sivtsova, Rojasa a Tjallingiho už iba 195 cyklistov. Hneď ako zamával riaditeľ pretekov Christian Prudhomme červenou vlajkou, do úniku sa vydal jediný Japonec v prítomnom pelotóne - Yukiya Arashiro (Europcar). Už o pár kilometrov sa k nemu do rýchleho úniku pridali David Moncoutie (Cofidis) a Anthony Delaplace (Saur - Sojasun). Útočnú trojku vytvorili tri francúzske tímy, pričom aktívny tím Europcar sa zapojil do všetkých štyroch únikov v doterajšom ročníku. Aspoň čiastočne sa to Europcaru vyplatilo, keďže Arashiro sa po chvíli plného nasadenia dostal virtuálne do žltého dresu. Už po 15 kilometroch mal totiž triumvirát náskok 8:40, čo bol zrejme najväčší náskok v doterajšom priebehu. Využil to aj skúsený 37-ročný David Moncoutie, ktorý vyhral prvé tri vrchárske prémie a získal tri body. Štvornásobný víťaz vrchárskej súťaže na Vuelte začal bojovať o bodkovaný trikot aj na domácej Tour de France. Neskôr rozhodcovia priznali svoj malý omyl a druhú vrchársku prémiu v skutočnosti vyhral Delaplace. Francúzi si teda rozdelili vrchárske body z prvých troch prémií v pomere: dva Moncoutie a jeden Delaplace. Pelotónu sa najprv príliš nechcelo, ale napokon aspoň nejaké tempo začal určovať tím Lotto-Belisol. 100 kilometrov pred rovinatým cieľom bol rozdiel medzi hlavným balíkom a trojicou uprchlíkov 6:10. Slovenská trojica sa snažila držať v popredí pelotónu, kde je menšie riziko pádov a problémov, lepšie sa takto dá kontrolovať situácia v preteku. V popredí hlavného balíka bol aj Higgsov bozón, takto totiž označili Petra Sagana novinári z podiumcafe.com. Dokonca našli aj podobnosti Petra s touto záhadnou časticou. Práve vo Švajčiarsku a Francúzsku, kde náš Žilinčan žiari, sa nachádza laboratórium, ktoré objavilo túto "božskú" časticu... Medzitým priniesli Francúzi aj zaujímavú štatistiku, že Peter Sagan je prvým víťazom na Tour, ktorý sa narodil po roku 1990. Adrenalín v štvrtej etape zvýšila na 140. kilometri šprintérska prémia umiestnená v prístavnom meste Fécamp. Z trojice uprchlíkov si zobral najviac 20 bodov Arashiro, 17 Delaplace a 15 Moncoutie. Nasledoval súboj favoritov na zelený dres. Najlepší vláčik znova predviedol tím GreenEDGE, čo stačilo Gossovi na druhé miesto v šprinte a 11 bodov. Najrýchlejší šprint opäť ukázal Cavendish a dosiahol 13 bodov. Ako tretí z pelotónu prefrčal prémiou Mark Renshaw, štvrtý bol zelený Forrest Gump a získal 9 bodov. Doteraz najlepším mužom na šprintérskych prémiách je Mark Cavendish, ktorý strácal po prémii na nášho Peťa pohodlných 39 bodov. 65 kilometrov pred cieľom začal náskok trojice uprchlíkov klesať pod 6 minút. Posledný bodík z vrchárskych prémií získal Delaplace a Francúzi si teda rozdelili vrchárske body úplne spravodlivo. Na čele pelotónu sa v týchto momentoch objavil aj tím FDJ. Majster Bieloruska a skvelý šprintér Jauhenij Hutarovič sa zrejme cítil dobre, i keď sa pohyboval až na chvoste pelotónu. Samozrejme, svoju prácu si odvádzali tiež chlapci z tímu Radioshack-Nissan-Trek. 42 kilometrov pred čiarou klesla strata pelotónu na únik pod 4 minúty. Pelotón mierne zdržal menší nepríjemný pád, do ktorého sa zaplietol aj líder Liquigasu Vincenzo Nibali. Nikto sa vážne nezranil a žraloka zo Sicílie po chvíli dotiahli dvaja domestici späť do pelotónu. Keď zostávalo do vyvrcholenia rovinatej štvrtej etapy 25 kilometrov, na čele pelotónu už pracovali aj domestici z viacerých šprintérskych tímov. Tím Sky poskytol prekvapivo až štyroch domestikov, keďže takmer istý triumf Cava bol predsa len lákavý. Strata na únik klesla pod dve minúty a z maximálneho náskoku úniku v tomto ročníku zostala len časová omrvinka úplne kontrolovaná pelotónom. Slováci sa naďalej držali v prvej tretine pelotónu. Do pásky chýbalo 10 kilometrov a únik sa potrhal. Dopredu odskočili Francúzi Moncoutie a Delaplace, ktorí Japonca medzi sebou nechceli. Z pelotónu tiež vystrelili odvážne šípy Gilbert, Pineau, Chavanel a Grivko. Napokon sa to pomiešalo, ale únik bol bez slávy dostihnutý. Vpredu to ešte zostala skúšať trojica Chavanel (OPQS), Poels (Vacansoleil) a Dumoulin (Cofidis). Dostihnutí boli aj zásluhou žltého Cancellaru, ktorý netradične pracoval na čele balíka. Pár metrov po dostihnutí na hranici 3 kilometrov sa v prvej polovici pelotónu padalo! Postihlo to najmä Cavendisha. Sagan sa majstrovsky vyhol pádu a jeho šance na triumf rapídne narástli! V závere si to však bez svojho najväčšieho konkurenta postrážil André Greipel a získal prvé víťazstvo na Tour de France 2012. Na ďalších miestach došpurtovali Petacchi, Veelers, Goss a Sagan. Infarktový záver zvládol Žilinčan ešte lepšie než v prvom klasickom šprinte. Dnes si napokon nečakane upvenil prvé miesto v bodovacej súťaži. Peter Velits znova šprintoval a prišiel do cieľa na peknom štrnástom mieste. Okrem jedinej smolnej etapy s defektom, doteraz v každej etape bodoval. Uvidíme aké budú následky pádu pre Cavendisha a niektorých favoritov. Každopádne, Slováci majú za sebou ďalší úspešný deň na Tour de France 2012.   1.GREIPEL André LOTTO BELISOL TEAM 5h 18' 32'' 2.PETACCHI Alessandro LAMPRE - ISD + 00' 00'' 3.VEELERS Tom TEAM ARGOS - SHIMANO + 00' 00'' 4.GOSS Matthew ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 5.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 00'' 6.CANTWELL Jonathan TEAM SAXO BANK - TINKOFF BANK + 00' 00'' 7.IMPEY Daryl GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 00' 00'' 8.BOECKMANS Kris VACANSOLEIL-DMC + 00' 00'' 14.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 00'' 95.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 00''   ZDROJ: http://www.cycling-info.sk

Report: Maratón Maríkovskou dolinou 2
04. 07. 2012 Reportáže

Ak niekto nevie, čo slovo inferno znamená, nech skúsi Wikipédiu. No a kto bol v sobotu 30. júna na 4. ročníku maratónu Marikovskou dolinou, určite vie, o čom je reč. Okrem toho, že sa zmenil názov, zmenila sa aj druhá polovica dlhej trate. No a tu nás čakalo to tzv. inferno. Pre mňa bol tento ročník výnimočný aj tým, že som na tento maratón pozval aj kamaráta z ďalekej Británie. V piatok večer prišiel a o 23:00 hod. už absolvoval doposiaľ prvú degustáciu pravej domácej slivovice. Samozrejme len dva panáčiky, veď v sobotu to malo byť ťažké. Chvíľku sme ešte pokecali, aby som mu vysvetlil, ako bude vyzerať trať. Neviem, či ten chudáčisko vôbec spal ;O) Budík sme mali na šiestu, aby si mohol vyskúšať bike, ktorý sme pre neho požičali. Samozrejme, nakoniec si vybral môj. Chvíľku sa povozil po Lietave a o pol ôsmej už sme sedeli v aute na ceste na miesto činu. Prišli sme medzi prvými, tak sme stihli zaparkovať na dolnej lúke. Hneď vedľa nás zaparkoval kamarát a tak sme sa pekne ,,vo štvorici po opici“ vybrali na prezentáciu. Tá prebehla, ako vždy, veľmi hladko a tak sme hneď zakotvili v stánku Aminostáru pri Lucke a Anke. Nie, nie, ionťák sme si nečapovali, mali sme už pivko. Po druhom, sme sa rozhodli že Philipovi urobíme druhé kolo degustácie. Tento krát sme ale prešli na iné ovocie a to konkrétne jablko. Len čo sme to kopli, už sa aj radíme na štart. Z posledných miest úplne vzadu sme si ešte poobzerali hostesky v mini sukničkách. Pán farár nám požehnali kolesá aj reťaze, no a mohli sme vyraziť. Úvodných pár sto metrov sa šlo po asfalte v sprievode polície, no a potom to začalo byť už pekne horúce. V prvom stúpani mi všetci ušli a len horko ťažko som ich dobiehal. Asi to bolo tým, že som nešiel na svojom biku a tak som sa necítil práve najlepšie. Alebo, že by to bolo tým chlastom? Smerom cez Upohlav sme sa dostali na ďalšiu horúcu lúku. Na tejto lúke na konci sa našlo pár jedincov, ktorí si to tu skrátili smerom doľava, ale to už je na ich svedomí. Z nej sme sa dierou v lese konečne dostali na prvý singláč.     Tento rok sa nešlo cez kúpele Nimnica, kde bola po iné roky občerstvovačka, na ktorú som sa dosť spoliehal. Nevadí, človek mieni, pán Žilovec mení ;O) Kúsok ďalej bol taký sympatický salaš. Tu som mal asi najväčšiu krízu. Keby som v drese našiel aspoň dve eurá, tak tu zostanem. Našťastie som nenašiel. Pred zjazdom na prvú občerstvovačku som ešte pomohol Philipovi opraviť defekt. Tu nás dobehol kamarát a zvyšok trate sme už išli pekne spolu. Vlastne sme dobehli my jeho, lebo on sa spolu s takou menšou skupinkou trochu sekli a dali si jedno kolečko dvakrát. Na občerstvovačke sme sa trochu zdržali doplniť zásoby. Občerstvovačky sa nedajú porovnať s Fatranom, alebo Suľovom, ale na to teplo boli postačujúce. Pokračovali sme výživným stúpaním lesom, kde nás miestni povzbudzovali, dokonca aj ich deti si chceli s nami zapretekať. Na ďalšej občerstvovačke sa trať už delila. Tí na kratšej šli do kopca vpravo a my doľava po lúke smer Klieština. V stúpaní z tejto obce bol trochu problém so značením trate. To ale nebola chyba organizátorov, pretože im to tu miestni neprajníci preznačili. Našťastie sme boli traja a spoločnými silami sa nám podarilo nájsť správny smer. Po občerstvení v Hatnom nasledovalo asi najhoršie stúpanie celej trate okolo cintorína po lúke. Tu som sa cítil ako kura v pipi grile. Ale oplatilo sa to vytlačiť. Odmenou bol ďalší krásny singláč. Zjazdom po lúke sme sa dostali na poslednú občerstvovačku. Tu sme sa zdržali asi najdlhšie. Sedela tu jedna pani, ktorá keď ma videla mi hovorí, že ak chcem môžem odovzdať čip a zísť po hlavnej ceste do cieľa. Vraj to tu dosť ľudí zabalilo. Nebudem predsa ako oni a po konzultácii so zvyškom delegácie pokračujeme ďalej. Veď už je to len 17km.Posledné stúpanie sa mi zdalo nekonečnéééééé, no a tá stojka tam, to sa asi pomýlili. Pred ňou som ešte stretol známeho, ako tam sedel. Vraj tu zostáva až do nedele. Neskôr sme sa napojili na zvážnicu, ktorú som poznal z minulých ročníkov. Už som vedel, že do cieľa to nie je ďaleko. Nasledoval posledný najkratší, ale pre mňa najkrajší singláč a posledná rovinka až do cieľa popri rieke. Najskôr z jednej strany po lúke, potom cez dedinu po druhej. Potom už len záverečným labyrintom, ktorý si mohli odpustiť, a následne popod oblúk. Tu už nás čakali hostesky s občerstvením. Dokonca boli ochotné sa s nami aj odfotiť. Čo dodať na koniec. Snáď len toľko, že FC teamu sa podarilo pripraviť výnimočný pretek, s ešte výnimočnejšou traťou, ktorá nemá široko ďaleko konkurenciu. Kto nešiel dlhú, má čo ľutovať. A ako aj povedal Roman Barényi ,,Sláva víťazom, česť porazeným a klobúk dole pred každým, kto to v sobotu prešiel“. P.S.: Philip to zhodnotil takto: ,,Prvýkrát v živote som zažil 36 stupňov na vlastnej koži“ ;O) Autor: Erik Kubík Foto: Erik Kubík, www.fcteam.sk

Čo hovorí svet na Sagana?
04. 07. 2012 Reportáže

Peter Sagan dosiahol svoj dosiaľ najväčší úspech v kariére. Sledovali to milióny ľudí v 190 krajinách sveta. Náš Žilinčan sa stal najslávnejším Slovákom súčasnosti a svet ho obdivuje. Čo hovoria na slovenský fenomén vo svete? Gazzetta dello Sport (Taliansko) 22-ročný Slovák už zaznamenal svoj prvý gól na Tour. Podarilo sa mu to ako druhému najmladšiemu v pelotóne a stal sa najmladším víťazom od roku 1993 a víťazstva Armstronga vo Verdune. Velochrono (Francúzsko) Peter Sagan má 22 rokov a ovláda všetky televízne prijímače na svete. Slovák vyhral s prstami v nose v Seraingu. Chuck Norris porazil Spartaka. Pre Sagana sa proste medze nekladú. Cyclingweekly (Británia) Peter Sagan vyhral na Tour na prvý pokus. Okrem šprintu ukázal aj taktickú vyspelosť. Stále sa držal vpredu a zaútočil v pravý čas. The Guardian (Veľká Británia) Sledovanie Sagana na poslednom kopci pripomínalo hru mačky s myšou. Slovák znamená veľkú hrozbu pre ambície Marka Cavendisha na olympiáde. Sagan má hrôzostrašné šprinty, chladnú hlavu a obrovské, ale mladé ramená. Keď vyhral vo veku 22 rokov Armstrong etapu v roku 1993, nikto nevedel, že jeho kariéra nadobudne také slávne smerovanie. Sagan má rovnaký zabijácky inštinkt pod pokojným vonkajškom. iDnes (Česko) Sagan znova ukázal svoju silu, s ktorou dominoval na pretekoch v Kalifornii a vo Švajčiarsku. Bola to pohodička. Pri prejazde cieľom s rukami v bok vyzeral, že sa na víťazstvo ani príliš nenadrel. CNN (USA) 22-ročný jazdec Liquigasu potvrdil svoju reputáciu stúpajúcej hviezdy pelotónu. HLN (Belgicko) Výbušný a všestranný Sagan bol v tejto sezóne výborný, ale teraz získal niečo navyše. Ukázal taktickú silu a za svoju poker hru bol odmenený. ABC (Austrália) Super Sagan vyhral etapu Tour pri debute. Slovák Peter Sagan potvrdil jeho status vychádzajúcej cyklistickej hviezdy. Dirk Demol (manažér tímu RadioShack-Nissan-Trek) Posledné dva mesiace je Sagan bezkonkurenčný, hlavne v takýchto dojazdoch. Sagan je prosto super silný. Sean Yates (manažér tímu Sky) Je to fenomén. Od tej doby ako sa objavil na Tour Down Under 2010, keď sa hneď pokúšal o únik. Kto je to, pýtali sa vtedy všetci. Potom vyhral na Paríž-Nice a odvtedy vyhráva. Jeho limity sme zatiaľ neobjavili.   ZDROJ:http://cycling-info.sk

Slováci ovládli 3. etapu Tour
03. 07. 2012 Reportáže

Štvrtý deň Tour bol opäť zaujímavý. Trasa podobná jarným klasikám favorizovala viacerých pretekárov, medzi nimi sme opäť oči upierali na Peťa Sagana a v kútiku duše sme verili, že sa o niečo pokúsi aj Peťo Velits, podobne ako včera. Samozrejme to najzaujímavejšie divadlo sa čakalo v druhej polovici trasy, kde bola umiestnená šprintérska prémia a všetky vrchárske prémie vrtátane cieľovej štvorky. Na piatom kilometri sa vyprofilovala unikajúca päťka. Nechýbal opäť bodkovaný Morkov, ďalej Bernaudeau (Europcar), Minard (Ag2r), Grivko (Astana) a Perez Moreno (Euskaltel). Pelotón si ich však držal na hranici piatich minút, predovšetkým vďaka Cancellarovmu RadioShacku. Okrem pádu Brajkoviča sa neudialo v prvej polovici nič špeciálne. Ak by sa Peťovi Saganovi podarilo vyhrať ešte jednu etapu zapísal by sa aj do histórie. Bol by tak prvým pretekárom od roku 1934 a teda od čias Reného Vietta. 78 km pred cieľom bola očakávaná šprintérska prémia a nastal vzruch. Samozrejme hlavné body si rozdelil únik, ale šprintéri aj tak tvrdo bojovali o zvyšné body. Peťo Sagan bol v špurte pelotónu tretí za Cavendishom a Van Hummelom a bral osem bodov. 70 km pred cieľom mal technické problémy Alejandro Valverde, technici to riešili tradične z okienka tímového vozidla. Preňho to bolo našťastie ďaleko od cieľa a mal čas sa v pokoji vrátiť do hlavného poľa. Nasledovali spomínané prémie pre vrchárov a prvú podľa očakávania bral Morkov. 56 km pred cieľom mali defekt Kašečkin z Astany a víťaz Gira Hesjeda. Sivtsov, Astarloza následne boli v páde a pre Sivtsova sa Tour skončila a stal sa tak prvým odstupujúcim v ročníku. 50 km pred cieľom musel meniť bicykel aj náš Peťo Sagan. Našťastie veľmi rýchlo sa dokázal dotiahnuť späť do hlavného poľa. O tri kilometre neskôr mal defekt aj líder Ag2r Perraud. Sériu problémov predĺžil 42 km pred cieľom aj favorit na denšné víťazstvo Gilbert. 37 km pred cieľom z vedúcej skupinky odpadol Bernaudeau. Bolo to tesne pred prémiou tretej kategórie, ktorú opäť vyhral aktívny Morkov. Na stúpaní v pelotóne odpadol Kittel a zdá sa, že vo vysokých horách bude mať veľké problémy. Náskok úniku sa už znížil na dve minúty. 30 km chýbalo do pásky, keď pelotón dostihol Bernaudea ale v tom istom momente sme videli veľký pád v ktorom bol napríklad Rojas, zrejme si zlomil kľúčnu kosť. Bol tam aj Gerrans. Cav sa vyhol iba tým, že vyšiel mimo cesty do trávy. Našťastie Peťovia boli vpredu a tesne sa tomu vyhli. Po všetkých týchto udalostiach sa hlavná skupina poriadne preriedila a vzadu išli ďalšie skupiny. O Rojasovi prišla informácia, že nemôže pokračovať v pretekoch a odstúpil. Peťo Sagan tak má o jedného súpera v súťaži o zelený dres menej. Vpredu chýbal aj Voeckler, ktorý išiel v ďalšej skupine s Gilbertom. Pre našich sa to teda vyvíjalo dobre. Problémy s technikou mal Sami Sanchéz a neutrálne auto mu veľmi pomáhať nechelo, čo ho poriadne nasrdilo a divoko gestikuloval. Náskok úniku bol v tomto momente už len 50 sekúnd. Morkov zobral aj ďalšiu prémiu vtedy bol v čele už len s Grivkom a aj v ďalšej etape si oblečie bodkovaný dres. Ďalším s technickými problémami bol Petacchi. Pred Vocklerovou skupinou bola ešte jedna a v nej aj ďalší dôležití pretekári Garminu Vandevelde a Daniel Martin. Dvojica v úniku mala náskok 38 sekúnd a Morkov bodoval aj na ďalšej prémii. Na predposlednej prémii bolo už po úniku, lebo vinikajúco v pelotóne ťahal Basso. Body na tretej kategórii si pripísali práve muži vpredu Basso a Galoppin. 4 a pol km pred cieľom zaútočil Chavanel (OPQS). Tesne pred záverečným stúpaním urobil chybu a pelotón z jeho náskoku odkrojil. RadioShack a Horner začali pracovať 1800 metrov pred cieľom. Boli tam aj naši chlapci. Pelotón Chavanela dostihol texne pred cieľom a Sagan s Cancellarom išli pri sebe. Tesne potom bol ďalší pád ale terminátora nič nezastavilo. S obrovským náskokom Peťo Sagan zvíťazil a upevnil si postavenie v bodovacej súťaži. Navyše skvelé tretie miesto vybojoval Peťo Velits. Druhé miesto patrí Hagenovi, Cancellarovi ostala zemiaková medaila. Slovensko oslavuje historický úspech. Dvaja Slováci na pódiu. Toto sme túžili vidieť a sen sa nám splnil. Len tak ďalej chlapci. Obaja Petrovia ukazujú famóznu formu. Reálne sa môže stať, že o zelený dres sa už v druhej časti Tour ani nebude bojovať. Velits by mohol zasa skvelou časovkou rýchlo vymazať dvojminútovú stratu na favoritov nečasovkárov. Čakajú nás náročné dni, ale verme, že skvelé chvíle slovenského športu, pretože Tour de France je napríklad v počte diváckeho záujmu pri trati vôbec najsledovanejšia udalosť sveta. Každý deň sa príde na cyklistov pozrieť priemerne 800 tisíc fanúšikov, čo je viac než 15 miliónov divákov počas jediného ročníka Tour pri trase. Všetci títo ľudia, ako aj milióny divákov po celom, naozaj celom svete, poznajú aj našich dvoch famóznych pretekárov. 22-ročný Žilinčan má našliapnuté na takú famóznu kariéru, akú si ani nevieme predstaviť. Ak o Saganovi povie Eddy Merckx, že "takého cyklistu ešte nikdy v živote nevidel", pre slovenských fanúšikov cyklistiky sú to neopísateľné pocity. 1.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 42' 48'' 2.BOASSON HAGEN Edvald SKY PROCYCLING + 00' 01'' 3.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 01'' 4.CANCELLARA Fabian RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 01'' 5.ALBASINI Michael ORICA GREENEDGE + 00' 01'' 6.EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 01'' 7.ROCHE Nicholas AG2R LA MONDIALE + 00' 01'' 8.SÁNCHEZ Samuel EUSKALTEL-EUSKADI + 00' 01'' 9.MOLLEMA Bauke RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 01'' 10.NIBALI Vincenzo LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 01'' ostatní favoriti na celkové poradie + 00' 01'' 83.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 02' 17'' 105.MARTIN Daniel GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 05' 05'' 148.VOECKLER Thomas TEAM EUROPCAR + 07' 27'' 168.GILBERT Philippe BMC RACING TEAM + 07' 46'' 175.DANIELSON Thomas GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 09' 11'' 180.COBO Juan José MOVISTAR TEAM + 10' 37''   ZDROJ: http://cycling-info.sk

Report: Maratón Maríkovskou dolinou
03. 07. 2012 Reportáže

V posledný júnový deň sa v Udiči konal už 4. ročník Maratónu Maríkovskou dolinou, predtým známeho ako FC maratón. Po minuloročnom extrémnom bahennom ročníku si Matka príroda pre účastníkov pripravila opäť extrémne počasie, tento raz v podobe veľkej horúčavy, keď sa ortuť teplomera vyšplhala až k 36°C. Horúčava preverila hlavne borcov na 57 kilometrov dlhej trati, ich pripravenosť, fyzickú a psychickú odolnosť. Maratón Maríkovskou dolinou, ktorý organizuje FC team o.z. , si ma získal hneď prvým ročníkom krásnou traťou plnou jazdivých singláčov. Od prvého ročníka organizátori trať ešte vylepšili a pridali ďalšie kilometre nádherných chodníčkov. V mojom podaní to bola tento rok už 4. účasť na tomto maratóne, aj keď minulý rok som tu bol len v roli diváka, keď nado mnou vyhralo moje slabšie (rozumnejšie) JA a nenašiel som odvahu odštartovať do blatového pekla. Tento ročník sľuboval pre zmenu poriadny výpek, ktorý mi ale vadí omnoho menej ako blatové Mordory. Na miesto konania maratónu, na zelenú lúku medzi obcami Udiča a Prosné, na ktorej kompletné zázemie vyrástlo doslova z večera na ráno, som dorazil ako je to mojim zvykom s väčšou časovou rezervou, takže prezentáciu som vybavil bez čakania. Pripravil som si bicykel, nalial som do seba toľko vody koľko sa dalo, keďže tajomstvo prežitia tohto maratónu bol jasný hneď od začiatku - treba piť, piť a ešte raz piť. Pred 10 hodinou sme sa zhromaždili na štarte a už tradične sme pred štartom dostali požehnanie od miestneho pána farára, oblečeného tak trochu netradične v tričku a kraťasoch. Za zavádzacím vozidlom sa celý balík presunul do Udiče, kde nasledoval ostrý štart. Po skúsenostiach z minulých ročníkov mi bolo jasné, že prvé dva kopce pred prvým singláčom sa musím držať čo najviac vpredu, nech to bolí ako chce, aby som si urobil dobrú pozíciu pred prvým dlhým singlom. Táto taktika mi vyšla a na prvom krásnom traily ma nezdržoval žiaden pomalší jazdec a jazdu po ňom som si parádne užil. Profilovo je tento maratón typu hore-dolu, hore-dolu, žiadne dlhé tiahle stúpania na spôsob Salzky alebo Fatrana, ale relatívne krátke výživné stojky, kde je malá placka v sústavnej permanencii. Po chvíli sme sa dostali do Nimnice k známemu salašu, kde sa občas bajkeri slabších pováh nechávajú zlákať pivečkom a miestnymi syrovými špecialitami a doprajú si takto o jednu občerstvovačku navyše. Mne ale salaš napovedal, že ostáva už len jedno stúpanie k začiatku najkrajšej časti maratónu, ktorou je 3,5 km dlhý singletrack a pre mňa singletrack = zábava. Singláč a následný zjazd končí vo Vieske, kde je aj prvá občerstvovačka. Po kontrole stavu kvapaliny v bidóne som usúdil, že dlhší pitstop nie je potrebný, takže som si len za jazdy zobral pohár s ionťákom a hajde ďalej. Tu začínalo aj celkom výživné stúpanie, po ktorom nasledoval dlhý rýchly lúčny úsek. V diaľke na jednej z lúk sa už začínala črtať 2. občerstvovačka, na ktorej som si nechal naplniť bidón, hodil som do seba polku banána a pokračoval som ďalej. Tu sa na mňa dotiahol Maťo Kobera a na najbližšie kilometre sme vytvorili dvojičku. Maťo ako bývalý zjazdár to dole kopcom rozhodne vie, takže do zjazdu som ho strategicky pustil pred seba a snažil som sa za ním udržať, čo sa mi aj celkom darilo. Nasledoval scenár, ja potiahnem ak sa dá hore a Maťo zase dole. Takto spolu sme dorazili aj na 3. občerstvovačku, kde sme na chvíľku zastavili a doplnili stratené tekutiny. Nasledovalo kruté stúpanie po asfalte a potom po lúke. Teplota ako na Sahare a sklon, ktorý sa blížil až k previsu zo mňa rýchlo vysával energiu. Veľmi som ľutoval, že máme čierne tímové dresy, keď sa poludňajšie slnko opieralo celou silou do môjho chrbta. Po chvíli prišiel opäť pekný singláč a rýchly zjazd, ktorým sme sa dostali do Prosného. Z Prosného nasledoval opäť prudký výšľap, ktorý som dával už viac menej silou vôle a kde sa mi Maťo trochu vzdialil. Tu sa za mňa zavesil motorkár, ktorý mi „spríjemňoval“ niekoľko desiatok metrov. Po chvíli ma obehol a na najbližšej križovatke mi oznámil, že sme si skrátili trať, keďže vedúci pretekár je vraj za nami. Vôbec som mu neveril, keďže som si nejakého skrátenia nebol vedomí, ale keď sa po chvíli zozadu objavil Milan Barényi bolo mi jasné, že dnes to bude zrejme DNF. Nasledovných pár kilometrov som sa už len výletne prepravil do cieľa. Tu som zistil, že som ale nebol jediný čo si trať nedobrovoľne skrátil. Nakoniec vysvitlo, že sa so značením pohrali miestny „fanúšikovia“ tohto maratónu a takto organizátorom pokazili náladu a narušili dobrý dojem z inak skvele zorganizovanej akcie. Nakoniec sa ale celá situácia zaobišla bez diskvalifikácie bajkerov, ktorí si trať skrátili a tak sa mi nakoniec ušlo aj miesto na bedni a to konkrétne 3. priečka. Na dlhej trati mal najlepší čas Milan Barényi KCK Trek Oslany a na krátkej trati bol najrýchlejší Tomáš Višňovský z CK EPIC Dohňany. Medzi ženami na dlhej trati triumfovala Bohumila Petrujová z VSK Vsetín a na krátkej suverénne zvíťazila Martina Šichtová z KPHC Turčianske Teplice. Po príjazde do cieľa som si dal príjemnú chladnú sprchu, takmer bez čakania som si odbil aj umývanie bicyklov a spolu s kamarátmi sme čakali na tradične bohatú tombolu, v ktorej vyhral skoro každý účastník vrátane mňa. Celkovo sa pre mňa maratón skončil veľkou spokojnosťou, takže o rok sa v Udiči vidíme určite opäť. Autor: Juraj Meliš

Peter Sagan prvým Slovákom histórie v zelenom na TdF
02. 07. 2012 Reportáže

Tretí deň Tour de France priniesol konečne rovinu pre čistokrvných šprintérov. Na trati síce bola horská prémia štvrtej kategória, tá však bola veľmi ďaleko od cieľa a nemohla nič ovplyvniť. Pomerne ospalý úvod oživila len trojica pretekárov, ktorá sa rozhodla pre tradičný únikový výlet. Ak ste si hovorili, že Anthony Roux (FDJ) už dlho nebol v úniku, tak práve druhá etapa tohto tradičného unikajúceho pretekára opäť zviditeľnila. V trojici s ním išiel aj včerajší aktér úniku a držiteľ bodkovaného dresu Morkov (Saxo Bank) a Christophe Kern (Europcar). Morkov bojoval aj na spomínanej bodovanej horskej kategórii a pripísal si ďalší bodík. Bodkovaný dres si tak oblečie aj zajtra. Náskok trojice vpredu dosiahol takmer osem minút, potom však začal klesať. Ako sme už spomínali najväčšie šance na víťazstvo mali v etape Cavendish, Greipel, Kittel a spol. Práve Mark Cavedish musel približne v polovici etapy meniť bicykel pre technické problémy. Peťo Sagan ide už dnes na špeciálnom bicykli, ktorý dostal za svoje výkony. Má názov Tourminátor a je dizajnovaný v štýle svetoznámeho Terminátora. Vysvetlil aj včerajšie krídla v cieli. Vraj mu kamaráti neverili, že to urobí, tak im dokázal, že bez problémov nám predvedie rôzne víťazné pózy. Na čele pelotónu prirodzene najtvrdšiu prácu odvádzali chlapci z Lotta a Argos - Shimano a samozrejme všetko kontroloval tím Sky so žltými prilbami. Peťo Sagan sa po včerajšom víťazstve vyjadril aj pred štartom druhej etapy, že hoci je na programe rovinatá etapa, chce sa motať v popredí a skomplikovať situáciu Cavovi a ďalším favoritom. Naznačil, že už po druhej etape by si chcel zelený dres obliecť s pocitom, že nie je Cancellarov ale patrí jemu. Náskok úniku postupne klesal, 65 km pred cieľom bol už len na hranici štyroch minút. Pred dotovanou šprintérskou prémiou sa k spomínaným tímom na čele hlavného poľa zaradili aj chlapci z Green Edge, teda pracovali na Gossa. Zjavil sa tam aj Liquigas s našim Peťom Saganom. Peťo Sagan preťal šprintérsku prémiu na siedmom mieste pripísal si deväť bodov a stal sa priebežným lídrom bodovacej súťaže. V cieli mu však zelený dres ešte mohol uchmatnúť Goss, ktorý si vybojoval v šprinte štvrté miesto, teda zvíťazil v šprinte pelotónu. Peťovi sme preto pred záverečným šprintom držali palce na dobré umiestnenie. 33 km pred cieľom mal únik už len 58 sekundový náskok a trojica to mala zrátané. Morkov dosiahol svoj cieľ a aj Roux sa opäť ukázal. A práve Roux sa 30 km pred cieľom rozhodol, že ešte sa nevzdá a skúsil to sólovo. O pár sekúnd už pelotón pohltil Kerna aj Morkova. Zhruba 20 km pred cieľom postihla pelotón séria defektov. Kolesá museli meniť Cummings (BMC), Bak (Lotto), Fofonov a Kessiakof (Astana). 17 km pred cieľom koniec poľa uzatváral veľký favorit etapy Kittel, čo bolo prekvapujúce, a zrejme mal nejaké problémy. Na pomoc mu prišli aj dvaja kolegovia. O pár kilometrov po tejto udalosti bolo aj po hrdinstve Rouxa a všetko sa chystalo na hromadný šprint. Veľmi aktívny bol tím Green Edge. Goss sa zrejme cítil na víťazstvo. Pred záverom etapy už tempu nestíhali ani zranení Tony Martin či L.L.Sanchez. Videli sme aj ďalší zaujímavý úkaz, asi 3 km pred cieľom bol Cav, dosť vzadu. Naopak Lotto pre Greipela budovalo pekný vláčik. Dobré pozície držal Peťo Sagan. Nakoniec predsalen s prehľadom zvíťazil Cavendish pred Greipelom a Gossom. Peťo bol na peknom šiestom mieste a zajtra už bude mať zelený dres oficiálne, pretože sa prebojoval na čelo bodovacej súťaže. Skvelo išiel aj Peťo Velits, etapu dokončil na peknom 13-tom mieste čo znamená, že boj nevzdal. Z cyklistov, ktorí cielia na celkové poradie, dnes až na Voecklera (20 sek) nikto nestratil. Už zajtra sa však možno dočkáme menších rozdielov, keďže je na programe zaujímavá etapa s viacerými menšími stúpaniami. Znova môžeme čakať v akcii oboch našich Petrov. 1.CAVENDISH Mark SKY PROCYCLING 4h 56' 59'' 2.GREIPEL André LOTTO BELISOL TEAM + 00' 00'' 3.GOSS Matthew ORICA GREENEDGE + 00' 00'' 4.VEELERS Tom TEAM ARGOS - SHIMANO + 00' 00'' 5.PETACCHI Alessandro LAMPRE - ISD + 00' 00'' 6.SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 00'' 7.HUTAROVIČ Jauhenij FDJ - BIG MAT + 00' 00'' 8.HAEDO Juan José TEAM SAXO BANK - TINKOFF BANK + 00' 00'' 9.RENSHAW Mark RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 00'' 10.FARRAR Tyler GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 00' 00'' 13.VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 00'' 45.CANCELLARA Fabian RADIOSHACK-NISSAN-TREK + 00' 00'' 68.WIGGINS Bradley SKY PROCYCLING + 00' 00'' 78.EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 00'' 121.VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 00'' 160.VOECKLER Thomas TEAM EUROPCAR + 00' 20''   ZDROJ: http://cycling-info.sk

Peter Sagan si zapísal na TdF famózne víťazstvo v 1.etape
01. 07. 2012 Reportáže

Pretekári dnes absolvovali prvú etapu, ktorá svojim profilom takmer pripomínala Liege-Bastogne-Liege. Päť malých stúpaní nemohlo narobiť veľa problémov či rozostupov, avšak podľa predpokladov mohol byť samotný záver zaujímavý, kedže je v posledných troch kilometroch päť percentné stúpanie kategórie č.4. Aj v dnešnej etape sa na úvod zrodil únik, ktorý bol v pomerne silnom zložení: Gene (EUC), Urtasun Perez (EUS), Bouet (ALM), Edet (COF), Delaplace (SAU) a Morkov (STB). I keď na prvých kilometroch bol náskok viac minútový, postupom času, asi 125 km pred cieľom začali pracovať tímy na znižovaní náskoku, iste aj z dôvodu že sa blížila šprintérska prémia, ktorá mohla pozmeniť poradie v boji o zelený dres. Na prvú etapu nebudú najlepšie spomínať Robert Hunter či Tony Martin - obaja totiž mali pád. Tony Martin sa viackrát zastavil pri lekárskom vozidle, zrejme mal trvajúce bolesti, ba dokonca bolo vidieť krv na Martinovom tele. Tempo pelotónu sa 110 km pred cieľom mierne zvolnilo, snaha dobehnúť únik pred šprintérskou prémiou sa tak javila ako iba teoretická. Na čele pelotónu bolo vidieť prirodzene tím Radioshack-Nissan, kedže Cancellara je v žltom drese. Cancellara mal nielen žltý dres, ale aj bicykel do zlatistej farby, a tak ho bolo vidieť v hlavnom balíku takmer všade. Cancellara videl svoju šancu na dlhší pobyt v žltom tričku veľmi ružovo. Prejavil veľkú chuť vydať zo seba všetko, povedal že cyklistovi dodá sebavedomie, ak má na sebe žltý dres. Kedže profily úvodných etáp nie sú až príliš kopcovito-náročné, Cancellara môže zotrvať v drese pre najlepšieho pretekára aj viac etáp. Náskok unikajúcich pretekárov sa po preťaní hranice 100 km do cieľa ustálil na troch minútach. Pelotón zrejme vyhodnotil situáciu tak, že bude výhodnejšie, ak vedúcu šesticu nestiahnu už tak skoro len kvôli šprintérskej prémii. Vedúca šestica mala za sebou tretiu vrchársku prémiu, ktorú vyhral Morkov (STB), následnú šprintérsku prémiu, za ktorú už ale brali pretekári 20 bodov skončil najvyššie Gene z Europcaru. Šprintérske tímy pripravovali v pelotóne taktiež priestor pre svojich špurtérskych lídrov, špurt balíku vyhral Goss, Peťo Sagan bol viac vzadu a v záverečných 100m už nemal takú pozíciu, aby mohol skončiť v prvej trojke a tak posledné metre vypustil a získal za dvanáste miesto len štyri body. Pelotón po šprintérskej prémii trošku zvýšil rychlosť a náskok vedúcej šestice klesol o minútu - 3:30. Priemerná rýchlosť pelotónu nebola príliš oslnivá, hranica 35-37 km/h nenasvedčovala žiadnu veľkú rýchlosť. Očakávali sme, že v závere pôjde pelotón vyššou rýchlosťou. Na všetkých cyklistických fórach a portáloch sa najviac skloňovalo pred etapou meno - Philippe Gilbert. Jeho forma bola však stále otázna, Gilbertovi vždy vyhovovali prológy či krátke úniky, v ktorých sa dokáže vyžiť. Dnešná etapa bola však akoby vyšitá pre neho, o jeho forme teda rozhodli dnešné záverečné kilometre, ktoré boli takpovediac Gilbertovské. Ambície uspieť však mali rôzni agresívni pretekári. Či už Albasini, Sagan, Chavanel, Vinokurov a iní. Podľa profilu sa zdalo, že sa môže hlavný balík trošku potrhať najmä v začiatku stúpania, kedy to boli hodnoty medzi 6-7% i z dôvodu že záverečný kilometer mal menej ako tri percentá. Náskok unikajúcej šestky bol pre pelotón v neustále bezpečnej časovej hodnote - 62 km pred koncom prvej etapy bol odstup 2:45. Postupom času sa náskok prvej skupinky zmenšil o ďalších 30 sekúnd. 55 km pred cieľom - 2:15. 40 km pred cieľom si pelotón len kontroloval náskok, odstup od vedúcej skupinky bol len niečo nad jednou minútou, a tak bolo jasné, že už možno na 25 kilometri budú unikajúci pretekári dostihnutí. Niektorí prognostici predpovedali pred etapou, že 10-15 km pred cieľom mohli skúsiť ataky aktívni jazdci typu Sylvaina Chavanela. 30 km pred koncom etapy sa náskok pohyboval stále na hranici jednej minúty, čo stále potvrdzovalo teóriu, že po dvadsiatom kilometri pelotón zoberie osud etapy do vlastných rúk. Nás mohol zaujímať aj fakt, že v závere to nemusel skúšať zobrať pre seba len Peter Sagan, dobre zašprintovať v kopcovitejšom závere dokáže aj Peter Velits. Po dvadsiatom piatom kilometri sme videli aj dva pomerne hromadné pády v pelotóne, nedotklo sa to však žiadneho z našich pretekárov. Presne na hranici 20 km pred cieľom mali náskok jazdci z úniku len 30 sekúnd. 16 km pred cieľom si v pelotóne robili miesto favorizované tímy v dnešnej etape, najmä BMC či Omega Pharma Quick-step. Pretekári vzadu nestíhali tempo a i vďaka pádu došlo k miernemu oddeleniu v hlavnom balíku. 10 km pred cieľom pelotón už dostihol únik. Potom nasledovali rôzne pokusy o únik. Od desiateho kilometra ťahali pelotón pretekári z tímu Lotto. Peter Velits mal bohužiaľ asi 8 km pred koncom defekt a musel meniť bicykel, čoho následkom bol fakt, že v dôležitých chvíľach bol 4 km pred koncom na konci pelotónu. Silvayin Chavanel zaútočil 2 km pred koncom v najtvrdšej pasáži. Cancellara a Sagan sa vydali 1 km pred koncom etapy dú úniku! Bol tam aj Edvald Boasson Hagen, čakal sa veľký súboj špurtujúcej trojky. Sagan využil skvelý atak Fabiana Cancellaru a potom v záverečnom špurte sprehľadom zvíťazil! Vynikajúci úspech 22 ročného megatalentu. Sagan si dnes počínal ako skúsený harcovník. Bohužiaľ Peter Velits dnes prišiel do cieľa so stratou 1:56, hlavne z dôvodu že bol v rozhodujúcich okamihoch pred stúpaním vzadu. Dôležitým faktorom dnešného Saganovho víťazstva bol fakt, že zachytil mladý Žilinčan atak Fabiana Cancellaru. 1.[Slovensko] SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE 4h 58' 11'' 2.[Nórsko] BOASSON HAGEN Edvald SKY PROCYCLING + 00' 00'' 3.[Švajčiarsko] CANCELLARA Fabian TEAM RADIOSHACK + 00' 00'' 4.[Belgicko] GILBERT Philippe BMC RACING TEAM + 00' 00'' 5.[Holandsko] MOLLEMA Bauke RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 00'' 6.[Španielsko] VALVERDE Alejandro MOVISTAR TEAM + 00' 00'' 7.[Holandsko] GESINK Robert RABOBANK CYCLING TEAM + 00' 00'' 8.[Írsko] MARTIN Daniel GARMIN-SHARP-BARRACUDA + 00' 00'' 100.[Slovensko] VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 01' 52'' 188.[Slovensko] VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 04' 13''   ZDROJ: http://www.cycling-info.sk Foto: http://www.letour.fr

99.ročník TOUR DE FRANCE odštartoval
30. 06. 2012 Reportáže

Tour de France odštartovala! Pretekári absolvovali prológ, v ktorom sa očakával veľký súboj favoritov nielen na víťazstvo v etape, ale prirodzene aj na zisk žltého dresu hneď v prvý deň. Cancellara, Martin, Millar, Wiggins ale aj iní si robili zálusk na zisk prvého miesta, nemohli sme však zabudnúť ani na nášho Petra Sagana, ktorý obľubuje krátke prológy. Ihneď na úvod bol naplánovaný štart aj nášho Martina Velitsa, ktorý sa len nedávno dozvedel o svojom štarte na Starej dáme. Prvé miesto si v prvej štvrtine prológu zaistil skúsený časovkár Ukrajinec - Andrij Grivko z Astany. Časom 7:28 nastavil ihneď v úvode prológu latku poriadne vysoko, Martin Velits stratil 21 sekúnd a bolo jasné, že v štartovej listine ho budeme hľadať v druhej polovici. Ďalšie skvelé časy zajazdili aj Vasilij Kirienka z BMC či Manuel Quinziato. Ďalšie minúty predsa len nemohli priniesť veľké zmeny na prvom mieste, skvelým časom avšak opäť horším sa blysol šprintér Robert Hunter. Grivko zajazdil skutočne dobrý a rýchly úsek, a tak sme mohli predpokladať, že bude figurovať v prvej desiatke. Vynikajúco odjazdil svoj prológ už legendárny Jens Voight, ktorý bol horší od Grivka len o štyri sekundy. Potom však potvrdil britskú dráharskú školu Cummings zo Sky a odsunul dovtedy druhého Voighta na miesto tretie a v tom čase strácal na Grivka tri sekundy. Podľa očakávania vynikajúco odštartoval Tour aj výborný časovkár David Millar, ktorý len o stotiny prekonal dovtedy druhého Cummingsa. Už na začiatku druhej tretiny prológu pomerne prekvapujúco zosadil Andrija Grivka z prvého miesta Brett Lancaster z GreenEdge, ktorý je však vynikajúcim dráharom a časovkárom. Časom 7:24 sa presadil o necelé štyri sekundy. Ďalšiu zmenu na prvej priečke priniesol skúsený no stále mladý pretekár - Edvald Boasson Hagen zo Sky, ktorý to vie v takýchto krátkych časovkách. Na prvom mieste vystriedal Bretta Lancastera len o 67 tisícin. Za najväčšieho favorita sa predsa len pred prológom označoval Fabian Cancellara, ktorý v belgickom Liege vyhral vôbec svoju prvú časovku v r. 2004, kedy išiel aj samozrejme do žltého dresu. Cancellara odštartoval ako predposledný - 17:19, pred ním však išli ďalší pretekári, ktorí si mohli robiť zálusk na prvé miesto - (Sagan: 16:50, Martin: 16:58). Elitní šprintéri a koniec - koncov Saganovi zdá sa najväčši rivali na Tour de France, Greipel a Cavendish obsadili takmer podobný čas okolo 7:35 a mohli sme ich očakávať v konečnej výsledkovej listine na 25-40. mieste. Možno o niečo menej sa pred pretekmi skloňovalo meno Sylvaina Chavanela, ten však vo svojom prológu preukázal tradičnú agresivitu a výbušnosť. Zajazdil o tri a pol sekundy lepší čas ako Hagen (7:20) a očakávať sme ho mohli dokonca v prvej trojke či päťke. Peter Velits zaznamenal vynikajúci čas, keď stratil deväť sekúnd na Chavanela, ktorý bol dovtedy prvým pretekárom. Po viac ako 120 pretekároch bol Velits na lichotivej šiestej priečke. Vynikajúco odjazdili svoj prológ aj jazdci, ktorí majú rozličné sezóny, kým Albasini má výborný rok, Gilbert zatiaľ nič nevyhral a formu pred olympiadou prišiel pilovať aj na Tour de France. Levi Leipheimer strácal v tom čase na Chavanela cez 20 sekúnd. Už bolo takmer isté, že Petra Velitsa neminie prvá pätnástka. Petra postupne odsunuli nižšie Froome či Tejay Van Garderen. Peter Sagan mal za sebou nie príliš vydarený prológ, na Chavanela stratil cez 16 sekúnd. V zákrute dostal mierny šmyk a dotkol sa asfaltu, to tiež prispelo, avšak Peter aj bez toho zakopnutia dnes nemal na prvé priečky. Predsa len prológ v Liege sedí viac absolútne rovinatým časovkárom. Tony Martin mal rozbehnutý vynikajúci čas, takmer zhodný na prvom medzičase, no potom mal mechanickú poruchu a musel vymeniť bicykel. To mu zabralo približne 15-20 sekúnd. Wiggins však už potvrdil predpoklady na prvé miesto a odsunul dovtedy dlho prvého Chavanela. Rozdiel medzi nimi bol však menší ako 50 stotín! Vynikajúci Cancellara vylepšil Wigginsov čas o sedem sekúnd. Fabian potvrdil svoje predpoklady a svoju vzrastajúcu formu. Cancellara sa tak stal prirodzene aj držiteľom žltého trička a kedže Fabianovi vyhovujú aj mierne zvlnené profily, môže sa stať, že aj viac ako 5 etáp bude držiteľom trička pre najlepšieho jazdca. Peter Sagan nesklamal, predsa len nebol označovaný ako najväčší favorit prológu, no jednoznačne sme čakali lepší výsledok - aspoň v prvej desiatke. Veľmi sympatický výkon Petra Velitsa, ktorý len o dve sekundy minul prvú desiatku, celkové dvanáste miesto je dobrým prísľubom do ďalších etáp. 1. [Švajčiarsko] CANCELLARA Fabian TEAM RADIOSHACK 07' 13'' 2. [Veľká Británia] WIGGINS Bradley SKY PROCYCLING + 00' 07'' 3. [Francúzsko] CHAVANEL Sylvain OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 07'' 4. [USA] VAN GARDEREN Tejay BMC RACING TEAM + 00' 10'' 5. [Nórsko] BOASSON HAGEN Edvald SKY PROCYCLING + 00' 11'' 6. [Austrália] LANCASTER Brett ORICA GREENEDGE + 00' 11'' 7. [Nemecko] GRETSCH Patrick TEAM ARGOS - SHIMANO + 00' 12'' 8. [Rusko] MENŠOV Denis KATUSHA TEAM + 00' 13'' 9. [Belgicko] GILBERT Philippe BMC RACING TEAM + 00' 13'' 11. [Veľká Británia] FROOME Chris SKY PROCYCLING + 00' 15'' 12.[Slovensko] VELITS Peter OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 17'' 13.[Austrália] EVANS Cadel BMC RACING TEAM + 00' 17'' 14.[Taliansko] NIBALI Vincenzo LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 18'' 15.Kanada] HESJEDAL Ryder GARMIN-SHARP-BARRACUDA+ 00' 18'' 45.[Nemecko] MARTIN Tony OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 23'' 54.[Slovensko] SAGAN Peter LIQUIGAS-CANNONDALE + 00' 24'' 120.[Slovensko] VELITS Martin OMEGA PHARMA - QUICK-STEP + 00' 36''   ZDROJ: http://www.cycling-info.sk

Pozvánka: Craft 1000 Miles Adventure
29. 06. 2012 Reportáže

5 nej závodu 1000 Miles Adventure Pouhé tři dny zbývají do startu závodu, který nemá v Česku ani Evropě obdoby. Unikátní podnik startující 1. července je ověnčen hned celou řadou extrémů. 1. NEJDRSNĚJŠÍ V Evropě určitě! Jen těžko byste hledali tady na starém kontinentě extrémnější cyklistický závod. Pokud si spojíte drastickou porci kilometrů, důsledné vedení trasy nejnáročnějšími terény Česka a Slovenska a jízdu, ve které se musíte spolehnout jen sami na sebe, dostanete jednoznačnou odpověď o brutální náročnosti závodu. Jestli jste si mysleli, že ve střední Evropě není místo na mnohadenní extrémní závod bez zabezpečení, tento podnik vás přesvědčí o opaku. 2. NEJDOBRODRUŽNĚJŠÍ V závodě jste jen vy a příroda, kterou projíždíte. Žádná doprovodná vozidla, žádné podpůrné týmy, žádné hotely, žádné úlevy. Při spaní pod širákem doufáte, že jste už dost unavení na to, abyste neřešili zvuky přicházející z lesa. Přesto se setkání s kanci ani medvědy nevyhnete. Křižujete nejodlehlejší kouty krajiny, zdoláváte vysoké kopce, brodíte hluboké říčky. V jakémkoliv počasí. Toto je závod, při kterém se neobejdete bez znalosti zásad přežití v divočině. 3. NEJKRÁSNĚJŠÍ Krása má mnoho forem a každý ji vnímá jinak. Můžete si být ale jistí, že za dny strávené na trase závodu potkáte více krásných okamžiků než za celý zbylý rok. Ať už je to krása přírody, očista vlastních myšlenek nebo opravdové kamarádství. Ale stojí to za tu nelidskou dřinu? Každý kdo absolvoval závod Craft 1000 Miles Adventure vám řekne jednoznačné ano. 4. NEJDELŠÍ Nejdelší časem nebo kilometry? To je jedno, čeká na vás obojí. Doba absolvování závodu mezi týdnem až měsícem, za kterou musíte zvládnout 1600 kilometrů. Obojí je extrém, který opět v Evropě nenajdete. Takže je jedno jestli vyčerpání a bolest závodníků budete přepočítávat na hodiny nebo kilometry. 5. NEJDRAMATIČTĚJŠÍ Díky online přenosu zpráv od jednotlivých závodníků můžete po celý průběh závodu sledovat fascinující reality show na webu závodu www.1000miles.cz. Emocemi nabité zprávy zachycují vyčerpání, zoufalost i endorfinovou extázi závodníků. Najděte si svého favorita, sledujte jeho boj a fanděte mu až do cíle. BONUSOVÉ NEJ Pořádnou baterii NEJ má i trasa závodu. Jede z nejzápadnějšího možného místa v Česku z trojmezí, projede nejpustější pohoří, což jsou Krušné hory, nejnižším místem ČR 115 m n.m. v Hřensku, nejsevernějším místem ČR ve Šluknovsku 51°03´. Nejvyšší místo trasy je Križná 1574 m ve Velké Fatře a trasa s celkovým převýšením 31 km končí v nejvýchodnější vesnici na Slovensku. www.1000miles.cz   ZDROJ: www.mtbs.cz  Foto: Marek Cibula, Anna Kopková

CYKLOMARATÓN TOUR sa sťahuje na Slovensko
28. 06. 2012 Reportáže

CYKLOMARATÓN TOUR sa na tento víkend presťahuje z Čiech na Slovensko do Bratislavy. OKOLO BRATISLAVY odštartuje v sobotu 30.6.2012 v Karlovej vsi o 11:30 na tratiach s dľžkou 32km a 55km. Všetky informácie nájdete tu Autor: Luboš Terry Dupkala

Report: Valašská 24
28. 06. 2012 Reportáže

„Automutilácia - opakované násilné správanie sa zamerané voči sebe, spôsobujúce fyzické zranenia, bez úmyslu spáchať samovraždu. Môže ísť napr. o škrabanie, bodanie sa, rezanie, udieranie sa, vytrhávanie si vlasov, spôsobovanie si popálenín, nadmerné bicyklovanie a pod. Jeho účelom je vyjadriť alebo uvoľniť emocionálny nepokoj postihnutého. Automutilácia ako taká nie je klasifikovaná ako samostatná diagnóza, no spomína sa v symptomatike hraničnej poruchy osobnosti a môže, no nemusí tiež doprevádzať iné poruchy. Niektorí ju zaraďujú do kategórie „impulse control disorders“, kam patrí patologické hráčstvo či kleptománia.“ (Zdroj: www.wikipedia.com) Takýto študovaný úvod reportu ma napadol počas poslednej nedele, keď som sa po celom týždni v práci konečne mohol pobicyklovať. Boli 3 hodiny ráno, bol som v sedle bicykla 15. hodinu a neodvratne sa blížil okamih, keď ma táto obľúbená kratochvíľa prestane baviť. Síce zase len na niekoľko dní, ale to vysvetľuje hore uvedená definícia... Celé sa to začalo rozhodnutím vybrať sa aj na tretie podujatie DEMA ČESKOSLOVENSKÉHO seriálu 24 hodín MTB, keď som si povedal, že predsa nie som žiadna bábovka a dám aj tretí krát sólo. Som bábovka.     K tomuto poznaniu som mohol prísť vďaka záslužnej činnosti skupiny skvelých ľudí z Bystřičky a okolia, ktorá sa nachádza neďaleko Vsetína. Títo ľudkovia očividne nemajú vo svojom voľnom čase čo robiť a tak už po niekoľký krát pre nás pripravili takúto parádnu akciu. Atmosféra býva na tomto podujatí už tradične komornejšia, čo mne osobne vyhovuje a mám radosť, že na mňa každých 12 sekúnd niekto nekričí „ZĽAVA!“ alebo niečo podobné. Úplne mi to stačí aj každých 18 sekúnd. Scenár týchto víkendových úletov z bežnej reality býva v bikepointe už podľa zabehnutého scenára – v piatok transport na miesto činu, rozloženie stanov (musím sa pochváliť skrátením času postavenia toho môjho z 2,5 hodiny v Jihlave na smiešnych 20 minút v Bystřičke), nejaké to papanie, voľná zábava a hurá do hajan. Na tomto mieste sa musím pozastaviť nad spomenutou voľnou zábavou. Keď som sa v Liberci čudoval, ako dokážu niektorí experti po krutej chlastačke na druhý deň fungovať na bikoch, tak tu to bol taký „odvaz“, že to niektorí nedokázali...     Ale k veci. Štart štýlom Le Mans presne o dvanástej v sobotu a boli sme v tom. Všetci rovnako bez ohľadu na to, či sme šli solo, v dvoj, alebo v 4-člennom tíme. Sólisti začali samozrejme o poznanie pomalšie ako tímoví rideri, ktorí to často poňali ako sériu šprintov na 10 km s prestávkami na občerstvenie, relax, či spánok v noci. Organizátori pre nás tento rok pripravili prekvapenie v podobe predĺženia trasy, ktoré sa však málokomu z mojich známych páčilo. Náročná stojka po asfalte a následne zjazd po single tracku, ktorý bol podľa mňa hlavne v noci pomerne nebezpečný, keď mal unavený človek tendenciu robiť chyby a predsa len to bolo po pravej strane pomerne strmé a hlboké. Teda aspoň na môj vkus. Našťastie som držku hodil v tom druhom singli.. :o) Pozitívom však bol určite krásny výhľad do doliny, ktorý sme si predtým užívať nemohli. Určite stál za to..     Celkovo 24 hodinovku v Bystřičke považujem za podujatie plné náročných súbojov (zväčša samého so sebou). Na jednej strane to je pomerne náročná trať, na strane druhej BRUTÁLNE koláčiky na občerstvovačke, kvôli ktorým bolo treba vynaložiť nadľudské úsilie, aby človek vyštartoval aj do ďalšieho kola. Ďakujem tej dobrej duši, ktorá ich napiekla. Polovicu pretekov som jedol (alebo žral?) len tie!   Občas som rozmýšľal, že zmením taktiku a namiesto jazdenia na biku budem len sedieť na občerstvovačke a ostatných súperov zákerne vyhladujem. Nakoniec som sa však rozhodol držať pôvodného plánu a jazdil som čo to dalo. Ako som už na začiatku spomínal, do tretej-štvrtej ráno to šlo. Držal som si svoje tempo, nerobil žiadne blbosti a rozdával som úsmevy fotografom stojacim pri trati. S postupom času ten úsmev síce trošku skysol, ale jazdilo sa mi celkom v pohode. Zlom nastal okolo svitania, keď zlyhala morálka a proste ma to prestalo baviť. Zrazu som tie stojky nemohol vyšliapať a začala pešia turistika. Hore kopčekom potlačiť, dolu sa zviezť. Takéto kolobežkovanie mi vydržalo asi 2-3 okruhy a vzdal som to. Bábovka.     Bábovka však mohla nasávať atmosféru v depe, ktorá inak sólistom uniká. Všetko má svoje výhody aj nevýhody. Mal som kopu času na umytie biku a seba, podebatovanie s kamarátmi, relaxovanie, užívanie si muziky v depe a pozorovanie robotov, ktorí to nevzdali tak ako ja. Všetci majú môj rešpekt. Taktiež aj organizátori, ktorí sa celú noc starali či už o našu bezpečnosť, alebo prísun energie do našich vyšportovaných pupkov. A majú celkom sympatický hudobný vkus – Rolling Stones ja veru môžem..  V nedeľu presne na obed sa všetko skončilo. Bol odmávaný aj posledný pretekár, bol poskytnutý aj posledný rozhovor viac či menej úspešných bojovníkov a neostáva nič iné, len konštatovať, že slovenská výprava sa počas tohto víkendu nestratila. Niekoľko prvých miest a ďalších krásnych umiestnení nám naznačuje, že aj v poslednej časti seriálu v Poluvsí pri Žiline budú na trati vládnuť kruté boje. A ako zaznelo v jednom filme: „Tvoje prdel pozná středověk!“ (Už zase...) Autor: Martin Vaško Foto: www.mtbmaraton.cz

Report: AUTHOR bikemaratón Súľovské skaly 2
27. 06. 2012 Reportáže

Môj prvý maratón ktorého som sa zúčastnil bol Strážovský bikemaratón v Súľove v roku 2005. Prišli sme tam s kamarátmi na bielom wartburgu s dvoma bicyklami na streche a jedným v kufri :-). Ja som sa šiel len tak pozrieť ako to na maratónoch vyzerá, ale keď som videl všetkých tých pestrofarebných cyklistov tak som sa prihlásil a začal som sa zúčastňovať aj iných maratónov. Od vtedy sa rád vraciam do Súľova. Pri prihlasovaní som dúfal, že sa nezopakuje rok 2009, kedy som tu bol naposledy, keď lialo pár dní pred, v deň preteku a aj pár dní po. Vtedy som nechal bicykel na streche auta, šiel vrátiť čip, pozrel kamarátov ktorých som pri prejazde cez Súľov ani nepoznal pod vrstvou blata a šiel domov. Ešte pred štartom mi hovorili niečo o padavkách, ale keď počítali škody na sebe a bicykloch tak mi dali za pravdu, že to nestálo za to! Tento rok po týždni úpekov pršalo našťastie iba dva dni pred sobotou. Na trati to nebolo skoro ani poznať. Po príjazde do Súľova (už na inom aute :-) ),nás usporiadatelia nasmerovali na parkovisko na lúku pod skalami cca 400 metrov od štartu. Prezentácia v Kultúrnom dome prebehla ako vždy bez najmenšieho čakania, rýchli návrat do auta, prezliecť sa a späť pred kulturák postaviť sa na štart do druhej vlny 48 km trate. Po výstrele sa šlapalo do kopca, kde som sa pripojil ku skupinke s ktorou som krútil ďalej po lúke. Pri jednom úseku v lese kde bolo blato a korene naraz cyklisti predo mnou náhle zastali. Ako vždy som odopol pravú nohu z spd a pri pohľade pod nohu som zistil že je tam veľká kaluž s blatom tak som sa rozhodol prevážiť sa na ľavú stranu. Lenže hlava bola rýchlejšia ako noha ktorá nešla vypnúť z pedála a už som bol zapichnutý ľavým kolenom v mäkkej zemi. Ako som zistil na druhý deň podľa modriny na ľavom boku iba zemina tam nebola, ale asi aj nejaký koreň. Aspoň že som ho netrafil kolenom. Tento rok mám na pády nejaké šťastie, čo pretek to pád. Našťastie sú to pády skoro v nulových rýchlostiach. Vtedy ma obehol aj druhý člen "môjho" tímu bikepoint.sk Erik, ktorého som ale následne pri prejazde cez Súľov dobehol a pár kilometrov sme v teréne tvorili tandem. Neskôr sa mi stratil pri jednom zjazde. Ani som sa nenazdal a na 15 km bola prvá občerstvovačka, kde som si dal ionťák, banán a sušené marhule. Medzi tým začalo slnko svietiť ako sa na letný deň patrí. Potil som sa ako somár v kufri a pri niektorých stupákoch, kde aktuálna rýchlosť sa rovnala pomalšiemu slimákovi sa mi zahmlievali okuliare tak, že som nič nevidel. Pred druhou občerstovačkou nás ešte čakalo tlačenie bikov pomedzi skaly kde na dvoch úsekoch pomáhali usporiadatelia vynášať bicykle cez dva polmetrové skalné schody. Na druhej občerstovačke som doplnil ionťák v bidone,zajedol banán a melón. A zas sa stúpalo a klesalo prevažne po lúkach a za treťou občerstvovačkou prišlo nekonečné stúpanie do sedla Rôsoviny, ktoré som vyšliapal úplne celé popri tlačiacich cyklistoch. Nešiel som o moc rýchlejšie ale krútilo sa mi dobre tak som nezliezal. Pri následnom zjazde vraj bola "jama na mamuta". Nejakú opáskovanú jamu som v jednej zákrute videl, ale či to bola tá mamutia tak to fakt neviem. Po zvlnenom teréne prišla posledná občersvovačka a miesto na doplnenie tekutín. Tesne za občerstvovačkou pred posledným stúpaním som si dával do úst zvyšok gélu. Rajdy som držal iba ľavou rukou, keď som zachytil pravou časťou riaditok za mlieko na kríku a moc nechýbalo a ľahol by som tam. Našťastie mlieko povolilo skôr ako ja a odtrhlo sa. Posledné stúpanie je tradičné do sedla Roháč po krížovej ceste, ktorá sa pre zlý terén skoro celá tlačila a miestami sa brodilo v piesku, ktorým bol pôvodne zasypaný elektrický kábel. Po dažďoch bol piesok kade tade, len nie na pôvodnom mieste. Pár krát sa mi zdalo, že som videl v tom piesku aj mušle. Ale asi som mal nejaké vidiny. Nasledoval konečne zjazd cez lúky a následne cieľ pred kulturákom. Po umytí bicykla som čakal na kamarátku Janku s ktorou som do Súľova došiel v tieni stánku Aminostar spolu s Erikom a jeho manželkou, ktorá tam predávala doplnky stravy a výživy pre športovcov. Po uložení bicyklov do auta, osprchovaní a občerstvení sa v miestnej základnej škole nasledovalo vyhlásenie výsledkov a tombola. Ako obyčajne zas nič. Ani dve sedmičky (skončil som vo svojej kategórii na 77.mieste) mi šťastie nepriniesli. By ma zaujímalo v čom mám ja šťastie a kedy sa konečne unaví .... Autor: Milan Majtán