MTB

Report: Jihlavská 24 MTB 2017
25. 05. 2017 Reportáže

Zas je tu piatok a máme toho dosť, tak zbalíme biky, stan a za chrbtom nechávame Staré mesto. A pokiaľ nám to cesta dovolí, než prídeme do Jihlavy, hodíme Liberec za hlavu. A je tu ďalší ultra víkend - Jihlavská 24MTB - počas ktorého si každý účastník “zájazdu” siahne až na dno svojich síl. Do areálu letného kina Heulos - zázemia závodu - prichádzame po katastrofálne sa vlečúcej jazde z LB. Snáď cela republika začala súčasne opravovať cesty. Vítajú nás ako sa patrí a každoročne je zvykom predsa pohárikom s pálenkou. Tento krát sme tu skôr a tak si stihneme zaistiť dobrého fleka. Muzikanti v našich bruškách sú čoraz hlasnejší a ja všetky hladné krky nezasýtim :D tak sa vydávame hľadať občerstvenie do centra mesta. Po menšom blúdení a hľadaní - vďaka mapy.cz - nakoniec padá za obeť reštika Union. Juniorka sa nadlábne, vyblázni, nezabudne upútať a pozdraviť celu miestnosť - veď je slušne vychovaná (príde mi, že keď sme odchádzali mali radosť ako keď Ice Ventura opúšťal kláštor :)) a ideme na to. Od prezentujem sa a ako vždy s nádychom nevrlosti. Potom vybaliť, postaviť, upevniť, aby stál celu noc (ten stan) a deň….:)) a aby ho neodfúkol ten hroooozne silný vietor čo nie a nie utíchnuť. Všetko je teda pripravené a už sa tešíme na večerný koncert kapiel Joyners, Hodiny a Turbo (myslím že sme stihli len to Turbo :D ) pivko a klobásku. Zoe sa páči jej “nový bejvák”, spacák, neskoré jašenie vonku a tak nemá problém zaspať. Zato ja ten problém mám, ruší ma ten hrozný vietor (susedom odfúklo stan) hudba od vedľa z auta...počítam ovečky ale pri tisícej to vzdávam. Zaspávam až nad ránom keď (je to neuveriteľné) kikiríka kohút. To bude teda pojazdeníčko. Budíme sa do sychravého a studeného rána. Veru ani náhodou sa mi nechce na bike brrrr mrznem. Varíme si teplý čaj (povýšili sme naše kempovanie a kúpili kartušu aby sa zbytočne nevyhadzovali poistky s kanvicou) papkáme makovník a dúfame že nezačne ten najvyšší na nás chc… Štart je tradične z námestia kde sa zíde veľká masa ľudí. Výstrel z dela a song od Adele - Rollin in the deep mi každoročne spôsobujú husiu kožu a také športové vzrušenie. Je to jednoducho the best 24 štart. Vrháme sa hlava nehlava do zavádzacieho okruhu okolo námestia a spať do kempu a potom ten neskutočný pruťas s kládami ponad ZOO čo nás bude trýzniť celých 24hodín. Trať je super hore dole vždy po neľahkom výjazde nasleduje vydýchnutie v podobe rýchleho zjazdu, ale naozaj rýchleho a hlavne bez bŕzd škoda doštičiek, no nie. Sem tam korene, mostík, singláč, dlažba a hlavne veľa veľa ľudí okolo trate (čo ma donútilo vybikovať aj tie tri chody na hrad). Škoda len DH skratky do kempu. Organizátori ju vynechali koli bezpečnosti okoloidúcich. Zistila som že jazdiť sólo ma i svoje čaro. Nejdem tak rýchlo a tak mám čas si vypočuť všakovaké rozhovory: skôr narodený biker hovorí ”ty ja tomu nemôžem uveriť že štartujem na 24, je to neuveriteľné a ešte dlho sa nad tým rozplýva a nakoniec dodá že teraz si pojazdí, potom pospí, neskôr pôjdem do katakomb a ZOO a je to za ním” :)) alebo ďalší pánko biker si uľavuje pri trati a ďalší na neho spustí paľbu” podľa zákona..,vyhlašky.., odstavca..a neviem ktorého riadku to má za tri roky nepodmienene a panička čo povzbudzovala hovorí že to škoda zatvárať to treba osedlať” som skoro spadla z biku :D Jihlavy sa nikdy nenabažím :) Milujem pochvaly a povzbudenia od ľudí: “chlaaaapiii do toho neflákejte to, ty podívej to je ženská, hop - hop dámo nandej to tým chlapum, už je tu zase ta s tým úsmevom (to vôbec nebol úsmev ale výraz umierajúceho a lapajúceho po dychu), to dáš - to dáš ješte kousek.. mi takmer 25 kôl hučali do uší dvaja úžasný človiečikovia nad koreňovým výjazdom za čo im patrí veľká vďaka ináč by som nemala morál na to aby som ho zakaždým vybikovala až do samého konca. A nesmiem zabudnu pochváliť extra občerstvovačku za garážami, kde si miestny dobrodinci postavili stolík s pivkom a “ohnivou vodou” a verte že sa tam pár bikerov občerstvilo. Proste super trať, skvelá atmoška popri trati a úžasný ľudia nedovolia hlave aby zradila telo a hovorila mu že už má dosť, nech si ide ľahnúť, že sa zbytočne ničíš...jednoducho v Jihlave nejde nenatriasať zadnicu celých 24hodín. Počasie bolo fajn, aj keď trikrát pokropilo a na niektorých úsekoch, hlavne kameňoch to šmýkalo ináč sa to dalo zniesť. No a mne bola tradične stále zima, asi som jazdila pomaly :)) Takže nakoniec som dala o niečo viac okruhov (25 kôl) ako najstarší účastník závodu 70 ročný PÁN BIKER Zdenda Kříž (23 kôl) - klobúk dole. Celkovím víťazom sa stal už po piatykrát Tomáš Kozák (49kôl). Zaznela mu aj česká hymna. PS: “Nezvládáš dojít k cíli odpočíváš každou chvíli občas rád si cestu zkrátíš sotva vyjdeš hned se vrátíš   Když nemůžeš se hnout zkus se nadechnout je to zvláštní pocit být do noci sám v žilách život teče dál tak ho přece v sobě nech než ti navždy dojde dech   Když nemůžeš tak přidej víc zakřič prostě z plných plic že slovo nejde - neexistuje Když nemůžeš tak přidej víc zakřič prostě z plných plic že to dáš, na to máš že to dáš”   Táto pesnička od Mirai ma sprevádzala celý závod a donekonečna si ju pohmmkavala tých “pár” kôl :)))   Autor: Katka Krajňáková Foto: Peter Krajňák

Pozvánka: STEFE MTB maratón Levočské vrchy -Levoča.
15. 05. 2017 Pozvánky na akcie

Pozvánka Priatelia cyklistiky. V závere mesiaca máj 27.-28.mája 2017 Vás CYKLO SPIŠ pozýva do Levoče. Nové zázemie pretekov, nové trate, bohatý program, občerstvenie, tombola, to všetko na Vás čaká počas víkendu v Levočskej doline. Presnejšie v Resort Levočská dolina, ktorá je vzdialená od Levoče iba 6km. Víkend je rozdelený do dvoch športových dní, kde si na svoje prídu nielen dospelý ,ale aj deti. V sobotu 27.mája sa uskutoční 4.ročník STEFE MTB maratón Levočské vrchy -Levoča. TRATE: DLHÁ: 73km/ prevýšenie 2492m/ bufet 5x STREDNÁ: 48km/ prevýšenie 1707m/ bufet 2x KRÁTKA : 25km/ prevýšenie 785m/ bufet 1x Novinkou tohtoročného MTB maratónu je vytvorená nová kategória pre elektobicykle na 45km trati.   Na tratiach počas pretekov Vás očaria krásne výhľady na Vysoké Tatry, Nízke Tatry a Slovenské Rudohorie.     V nedeľu 28.mája organizujeme 4.kolo Detskej Vychod Road Ligy MTB bicyklov. Kde okrem bicyklovania, je pre vaše deti zabezpečený bohatý program a rôzne atrakcie.   KATEGÓRIE – zvlášť chlapci a zvlášť dievčatá BADY : narodený 2013 a mladší MIKRO : 2011 – 2012 MILI : 2009 – 2010 MINI : 2007 – 2008 Mladší žiaci a žiačky : 2005 – 2006 Starší žiaci a žiačky : 2003 – 2004   Trať pretekov je situovaná v priestoroch areálu, s minimálnym prevýšením, dĺžka tratí je daná časom trvania pretekov podľa kategórii. Bady : 1-2 min, Mikro : 5-10 min, Mili: 10-15 min, Mini : 15-20 min, Mladší žiaci a žiačky : 20-25 min, Starší žiaci a žiačky : 25-35 min.   Tešíme sa na Vás! Viac info nájdete na www.cyklospis.sk  

Report: 24 hodín MTBike Jam 2017
15. 05. 2017 Reportáže

Prvý pretek už 8. ročníka československého seriálu 24 hodinoviek MTB odštartoval MTBike Jam 6. mája v obci Kuchyňa. Zázemie pretekov bolo situované v Campingu Park Karpaty, nachádzajúceho sa v blízkosti pohoria Malých Karpát. Keďže rozloha areálu nebola veľká, bol limitovaných počet štartujúcich pretekárov len na 100. Bikeri a ich doprovod mali možnosť ubytovania v karavanoch či stanoch, menej pohodlným stačilo iba ich vlastné auto. Registrácia, ktorá sa nachádzala hneď vedľa recepcie kempu prebehla bezproblémovo a rýchlo, keďže organizátori majú s týmto druhom pretekov bohaté skúsenosti. V areáli pretekov už od príchodu panovala dobrá a pohodová nálada. Nebolo sa kam náhliť, pretože preteky netrvali len pár hodín, ako to býva na tradičných maratónoch, ale celých 24 hodín. Príjemný hlas moderátora Luboša Dupkalu, ktorý nás sprevádzal celým priebehom pretekov, nám oznamoval, koľko času ešte ostáva do štartu. O 11:30 sa konalo poučenie, zahŕňajúce pokyny správania sa na trati, v zázemí pretekov, voči pretekárom, informácie o značení, terénu, regulovčíkov a pod. Po príhovore riaditeľa pretekov Petra Kučeru a starostu obce pána Róberta Bujnu sa postupne pretekári zhromaždili pod štartovaciu bránu, kde čakali na „safety car“, ktorým bol riaditeľ trate a zároveň minuloročný vicemajster Roman Vágner prezývaný „Citrón“. Po odštartovaní sa pretekári vydali na prvé kolo, ktorého úvodné metre viedli cez makadamovú cestičku kempu okolo karavanov či stanov a až následne vyústila pravotočivou zákrutou na asfaltovú cestu mimo areál. Nasledujúca ostrá odbočka doľava, ktorá nebola ani z ďaleka posledná poslala pretekárov na štrkovitú zvážnicu, pokračujúcu cez neďaleký les. Povrch v zalesnenej časti trate bol dosť mokrý, keďže cez husté konáre neprenikne toľko slnka aby ho vysušili. Klesajúca lesná cestička vyústila opäť na asfaltový úsek trate, ktorý sa striedal s kamenistým a nakoniec sa pripojil na hlavnú cestu obce Kuchyne, z ktorej nás sympatické regulovčíčky i regulovčíci z miestnej základnej školy odklonili na prvý „kopec“. Použitie úvodzoviek je namieste, nakoľko celá trať mala prevýšenie približne 80 m a mierne stúpajúca poľná cesta sa nedá nazvať kopcom. Nasledujúci profil trate mal klesajúci charakter vedúci zo začiatku po povrchu z drveného kameniva no neskôr sa pretekári dostali opäť na asfalt. Rýchlosť, ktorú v tomto úseku pretekári nabrali, zastavili na zemi nastriekané oranžové šípky, upozorňujúce na prudkú zákrutu doľava, vedúcu k vodnej nádrži. Panelovka tiahnuca sa okolo priehrady vytriasla nejedného pretekára. Po výživnej masáži nasledoval veľmi krátky štrkový zjazd a po ňom nič iné ako náhla zákruta doľava a krátky kopec, kde väčšina pretekárov zdvihla zadky zo sediel a vyšli si ho v stoji, veď ešte sa v tom sedle nasedia dosť. Následne na jazdcov čakal rýchly lúčny prejazd, ktorý bol opäť zastavený strmou zmenou smeru vľavo. Na tomto mieste sa výškový profil trate výrazne zväčšil a pretekári museli zabrať už do ozajstného kopca. Na poslednom kilometri sa vystriedali ešte dve zákruty a jemne klesajúca cesta viedla až priamo do cieľa, resp. kempu odkiaľ sa aj štartovalo. Nie len v mojom prípade, ale podľa výsledkovej listiny aj u mnohých jazdcov boli prvé kola ich najsilnejšie. Priemerný čas za ktorý vedeli zdolať cca 8km okruh muži sa pohyboval okolo 22 min., ženám trval jeden okruh priemerne 28min. Pri tomto druhu preteku, nie je podstatné ako rýchlo danú trasu zdoláte, ale koľko kôl dokážete urobiť za určený limit. Najdôležitejšie bolo stanoviť si vhodnú taktiku, ktorú dokážete hrať po celých 24 hodín. Tí najskúsenejší majú takúto: „na začiatku si stanoviť dobré tempo, postupne ho zvyšovať a na konci zabojovať naplno“ :D. V reály to takto však nefunguje. Lepšou taktikou je stanoviť si jedno tempo a to držať po celú dobru trvania preteku. Pre pretekárov bola od začiatku pretekov nachystaná občerstvovacia stanica, ktorá ponúkala hlavne základné potraviny doplňujúce potrebnú energiu ako: syr, saláma, chlieb, soľ, orechové či makové záviny, vianočku, čerstvé či sušené ovocie, horkú čokoládu, dobošky a na moje potešenie aj gumené cukríky. Okrem jedla ponúkala aj iontový nápoj a čaj, no keď chcel pretekár čistú vodu musel odložiť svoj bicykel a ísť si ju nabrať na toalety. O 16 hodine bolo k dispozícií aj teplé jedlo. Vo variante s mäsom ponúkali rezeň a zemiakový šalát, bez mäsa si mohli pretekári pochutiť na výbornom rizote. Hneď vedľa občerstvovačky bol postavený stan časomiery Time Chip, v ktorom si mohli pretekári hocikedy na dotokových displejoch pozrieť svoj aktuálny stav a porovnať sa tak s ostatnými. Zázemie pretekov bolo vybavené kamennými toaletami, sprchami a kuchynkou, čo je v prípade takéhoto druhu preteku naozaj žiaduce. Chvályhodné boli aj elektrické prípojky, ktoré boli skutočne na každom rohu. Taktiež súčasťou kempu bolo pohostinstvo, kde si mohli dať pretekári za odmenu čapované pivo alebo iný druh odmeny. Luboš Dupkal aj so svojím pomocníkom nás približne každú hodinu informoval o aktuálnom stave a približoval nám priebežné výsledky v jednotlivých kategóriách. Poradie sa zo začiatku moc nemenilo no čím dlhšie boli pretekári na trati, tým sa vytvárali medzi nimi väčšie rozdiely. Niektorí si robili pravidelne, ale kratšie pauzy, iní zas oddychovali menej často, ale zas dlhší čas. S ubúdajúcim svetlom pribúdali pretekárom minúty a tým pádom sa zvyšoval čas jednotlivých kôl. Okolo 20:00 hodine bolo svetelných lúčov naozaj len za mak, preto moderátor určil, že o 20:30 musí mať každý pretekár, ktorý pôjde na trať predné aj zadné svetlo. Ako býva dobrým zvykom zadné svetlo nechávajú pretekári permanentne svietiť, aby blikanie neznepríjemňovalo jazdu pretekárom idúcim za nimi. Kto nemal svetlo, bol hneď Lubošom upozornený a kým neurobil nápravu nemohol opustiť kemp. Noc bola pre mnohých pretekárov rozhodujúca a v mojom prípade aj osudná. S natočenými kilometrami, sa dostavuje aj únava a bolesť rôznych častí tela. Väčšina pretekárov sa sťažovala na bolesť zadku, krku a chrbta čo je súčasťou takéhoto preteku takže im vlastne nič nebolo. Mňa vo večerných hodinách položila bolesť kolena takže som nemohla v pretekaní pokračovať. No veľa pretekárov či pretekárok jazdili počas celej noci. Pre týchto jazdcov bola občerstvovačka otvorená non stop a ponúkala teplý vývar, ktorý im dodal potrebnú energiu. Počasie bolo organizátormi vymodlené, pretože až do rána bolo naozaj ukážkové. V raňajších hodinách začalo pršať, ale len v prvej časti trate. Okolo 8:00h za začal prebúdzať celý kemp, resp. tí, ktorí išli spať. Tých, ktorí ešte chceli spať už naisto prebudil jemný zamatový hlas moderátora Luboša, ktorý z vlastnej skúsenosti nie je možné prepočuť. Hneď potom ako poprial celému kempu dobré ráno, nám predostrel priebežné výsledky, ktoré sa cez noc v niektorých kategóriách výrazne zmenili. Niektorí pretekári sa z vedúceho miesta prepadli aj o niekoľko miest dole. V prípade väčšiny bikerov bolo o výsledku už v tom momente rozhodnuté, ale poniektorí bojovali až do poslednej minúty. Postupne ako sa blížila dvanásta hodina, sa zvyšovala aj rýchlosť vyčerpaných pretekárov, ktorý si na trati ešte merali sily. Keďže medzi daktorými bol len jednokolový rozdiel nemohli si dovoliť zvoľniť nastolené tempo, ak si chceli udržať svoju priečku. Porade ako bikeri dokončili posledné kolo vyhlasoval Luboš poradie v ktorom sa umiestnili. S niektorými pretekármi išli záverečné kolo aj ich členovia týmu a prichádzali do cieľa vo veľkom štýle. Po odbití dvanástej hodiny už do cieľa neprišiel žiadny pretekár, všetci to stihli v stanovenom limite. Unavení pretekári mali čas si oddýchnuť, osprchovať sa, najesť sa a pripraviť na vyhlasovanie výsledkov. Odovzdávanie cien prebehlo veľmi rýchlo bez zbytočného naťahovania. V kategórií jednotlivcov muži open boli výsledky oproti minulému roku naozaj prekvapivé. Na prvom mieste na umiestnil Hovanec Martin, ktorý sa minulý rok umiestil až na 7. mieste, druhým pretekárom sa stal neočakávane Petrilak Petr, ktorému v roku 2016 patrila predposledná priečka a na tretí stupienok sa postavil Vik Jiří, ktorý sa v uplynulom roku umiestil na 12. mieste. Čo sa týka minuloročného víťaza Tomáša Vitvaru, tento rok to prestrelil a z prvého miesta, ktoré si dlho držal sa prepadol až na 9. priečku. V kategórií sólo muži 40-54 sa o prvé miesto bili dvaja skúsení pretekári, ktorí si svoje sily na tomto preteku merajú takmer od jeho počiatočného ročníka. Nakoniec si prvé miesto neobhájil minuloročný vítať, ale na stupienok víťazov sa postavil jeho rival Sytař Tomáš, na druhom mieste sa umiestnil Borák Martin a na treťom Palásek Martin. Minuloroční víťaz a druhý v poradí v kategórií muži soló 50 a viac museli uvoľniť svoje miesto tohtoročnému víťazovi Bauerovi Pavelovi, ktorý si pred druhým Gálikom Pavlom vybicykloval 9 kolový náskok a tretí Linek Petr zaostával za prvým 13 kôl. Medzi prvým a druhým miestom v kategórií ženy open rozhodovali len minúty, keďže obidve najazdili rovnaký počet kôl 37. Nakoniec si však prvenstvo vybojovala Iveta Moldavčuk, ktorá prišla o 16 minúť skôr do cieľa ako Katarína Krajňaková. Na treťom mieste som sa umiestnila ja a na prvú som stratila až 14 kôl. Kompletné výsledky si môžete pozrieť na internetovom portáli časomiery time chip: http://vysledky.timechip.cz/#2017. Okrem tradičných kategórií kreatívni organizátori dodatočne vytvorili originálnu kategóriu s menom pre 12 ročného chlapca, ktorý urobil celkovo 12 kôl a najazdil tak 120km. Tento šikovný mladý biker sa volá Hupka Samuel. Pre začiatok sezóny 24 hodinoviek asi ani lepšie organizátori zvoliť nemohli ako uplynulú 24 hodinovku MTBike Jam. Trať so svojím prevýšením bola relatívne ľahká, no na druhej strane sa najazdilo veľa kilometrov. Atmosféra počas celého preteku bola veľmi príjemná. Mnoho ľudí sa navzájom poznali, keďže 24 hodín nejazdí hocikto, takže sa po určitom čase mohli opäť stretnúť a zmerať si sily starí známi. Organizáciu hodnotím pozitívne, nevšimla som si žiadne veľké nedostatky, počas celého víkendu som sa v areáli pretekov cítila výborne takže sa budúci rok s niektorými určite uvidíme opäť.   Autor: Monika Sedliačková Foto: Tomáš Chabada

Kalendár Slovenského pohára XCM a XCO 2017
27. 04. 2017 Reportáže

Kalendár Slovenského pohára MTB v maratóne (XCM) 2017 a MTB cross country (XCO) 2017.   Slovenský pohár MTB v maratóne 2017 - 1. kolo - 29.4.2017 - Svätý Jur - ŠKODA Svätojurský MTB maratón 2. kolo - 13.5.2017 - Dolná Maríková - FC Maratón Marikovskou dolinou 3. kolo - 27.5.2017 - Levoča - MTB maratón Levočské vrchy 4. kolo - 3.6.2017 - Dohňany - ŠKODA Dohňany - Púchov Trophy 5. kolo - 24.6.2017 - Súľov - AUTHOR ŠKODA Bikemaratón Súľovské skaly 6. kolo - 1.7.2017 - Dolný Kubín - Majstrovstvá SR XCM - Oravský cyklomaratón 7. kolo - 29.7.2017 - Stupava - ŠKODA STUPAVA TROPHY 8. kolo - 12.8.2017 - Svit - Tatry - ŠKODA Horal MTB maratón 9. kolo - 2.9.2017 - Hrabušice - ŠKODA Slovenský raj 10. kolo - 9.9.2017 - Topoľčianky - Cyklomaratón Topoľčianky 11. kolo - 16.9.2017 - Košice - ŠKODA MTB Singletrack maratón Košice   Slovenský pohár MTB cross country 2017 - 1. kolo - 23.4.2017 - Turčianske Teplice 2. kolo - 7.5.2017 - Košice 3. kolo - 14.5. 2017 - Drozdovo 4. kolo - 20.5.2017 - Bratislava 5. kolo - 3.6.2017 - Dohňany 6. kolo - 2.7.2017 - Smolenice 7. kolo - 23.7.2017 - Majstrovstvá SR XCO - Banská Bystrica 8. kolo - 20.8.2017 - Lietava 9. kolo - 17.9.2017 - Poráč     Zdroj: Slovenský zväz cyklistiky Autor: Milan Majtán

Report: Force Chřibská 50MTB 2017
27. 04. 2017 Reportáže

...šialené tempo, šialene dobré zjazdy, proste šialený pretek. Presne tieto slová som si počas preteku v duchu stále opakoval. Celý čas strávený v zázemí pretekov ako i na trati bola bomba, môžem povedať, že si zaraďujem Chřibskú 50MTB medzi mojich TOP 5 pretekov aké som kedy absolvoval. Ale pekne poporiadku..... Na úvod sezóny som si chcel zapísať do kalendára jeden ľahší pretek, aby som sa „aklimatizoval“ do závodného tempa. Pri mojich necelých dvoch tisícoch najazdených kilometrov bola Chřibská 50-tka určite správna voľba, kdeže v propozíciách udávali 50 km a 920 výškových metrov. Nikdy som nebol na pretekoch v Čechách, ale určite sa sem ešte pár krát vrátim. S kamarátom Mirom sme sa dohodli, že vyrazíme v sobotu o šiestej ráno aby sme všetko postíhali, mali časovú rezervu a postavili sa na celkom solídne štartovacie miesto. Ako inak, nepodarilo sa. Cesta bola super, tých 150 km prešlo ako voda a už sa ocitáme na parkovisku pred areálom Floria, ktorý slúžil ako zázemie pretekov. Hneď pri vystúpení z auta som nechápal...všade samé karbónové rakety, žiadny hliníkáč. Každý hovorí, že Česi sú v tomto o krok pred nami no až tu som sa o tom presvedčil sám na vlastné oči. Každý druhý bike bol domáci Superior, nechýbali S-Works, BMC a podobné stroje. Pripadal som si so svojim Ghostom ako looser :D Prešli sme sa hneď k prihlasovacím okienkam, nebolo tam, jedno, dve ale hneď tri. Takže prihlasovanie bolo naozaj bleskovo rýchle! V štartovnom balíčku sme si našli číslo, čip, prospekty a ponožky s logom preteku. Takže teraz sa len prezliecť, zložiť z kufra bicykle a pomaly sa rozcvičiť. V to ráno bola naozaj veľká zima, fúkal silný studený vietor, tak rozhodovať sa čo si človek na seba oblečie bolo veľmi ťažké. Každý okolo mňa nahadzoval dlhé gate, dlhý dres a prípadne ešte bundu. S Mirom sme sa dohadovali čo si obliecť, aby sme sa nevarili, ale aby nebola zima...no šak ja som sa v zime otužoval, tak davaj: krátke gate, dlhý dres a tenučká vesta. To mi musí stačiť! Ideme sa pomaly niekde povoziť, samozrejme ako vždy na každom preteku ani tento nebol iný...nestíhali sme. Štart dlhej strate bol o 11:00 a my sa ideme o 10:40 ešte len voziť. No nič, otáčame sa a valíme sa zaradiť. Hmm, lenže 20 minút pred štartom bol celý koridor úplne natrieskaný. Neostávalo nám nič iné len sa postaviť akurát tak dozadu. Naša chyba, ale nevadí. O nič mi nejde, som prvý krát v Čechách. Toto som si stále opakoval...chyba! Posledné minúty nám organizátori spestrovali skvelou hudbou, ktorá všetkých určite riadne namotivovala a dodala ten správny šmrnc. Posledné sekundy s ACDC – Highway to Hell a ŠTART!!! Prvé sekundy naozaj tlačenica, tak dávam pozor aby som nespravil kolíziu a o pár chvíľ už sme na hlavnej ceste. Tu sa už predieram a nasadzujem svoje tempo. Čelo pelotónu ani len nevidím, toľko ľudí bolo predo mnou. Prvých pár kilometrov vedie po asfaltke, ľudia okolo povzbudzujú, tlieskajú, proste atmoška ako má byť. Po pár minútach vidím ako sa trať zdvíha na prvé stúpania, tempo však nepovoľujem lebo sa mi ide naozaj perfektne. Ďalšie kilometre sa ťahajú po poliach, lúkach a popod les. Terén zvlnený, stále malý stúpačik a zjazd, stúpačik a zjazd. Proste super na úvodné kilometre. Tento rok ma kamarát Heňo učil skvelú vec. Každý kopec, ktorý je predo mnou a či je krátky alebo má 2 kilometre, vždy ho idem v stoji, ale svoje tempo. Takže si pri tom oddýchnem a viem ísť rýchlejšie ako v sedle. No človek čo to netrénuje na preteku po chvíli vykape. Preto toho využívam a každý jeden kopec idem po stojačky v riadnom tempe. Už mám v nohách asi 15 kilometrov a ešte ma nikto neobehol iba ja stále skalpujem :D Uvedomujem si, že štartovať od konca bol veru veľký nezmysel. No už pomaly cítim, že by sa patrilo aj niečo zjesť, veď u seba nemám nič, akurát mobil a fľaše s vodou. Ako som si to povedal, tak prichádzam na prvú občerstvovačku. Prišiel som sem naozaj v pravú chvíľu. Nepoviem vám čo nám na nej organizátori pripravili, pretože som si toho nevšimol ale čo ma veľmi potešilo bolo to, že niekoľko ľudí stálo okolo cesty s banánmi v rukách. Slečna mi podala jeden, hneď za jazdy si ho šúpem, natlačím do úst a prášim ďalej. Veď nechcem predsa stratiť bilanciu obiehania a taktiež keby som zastavil, tak mi môžu stuhnúť nohy a to veru nepotrebujem. Banán mi bohato stačí... Na 30 kilometri sa vrháme do lesa na zvážnice. Neustále sa ide do mierneho kopca no pozerám na tachometer a tam 35 km/h, nechápem že čo sa deje, veď sa ide do kopca! Zaraďujem najväčší prevod a dávaj takmer štyridsiatkou! Celý čas sa mi šliape naozaj skvele, mám silu v nohách, energie dostatok a chuť stále zbierať skalpy :D Počujem ako sa na mňa niekto zavesil a dychčí mi za zadkom. Zvážnica je naozaj veľmi dlhá ale nepovoľujem a stále si to deriem vo svojom tempe no týpek je stále za mnou, nie a nie sa ma pustiť. Tak sa trochu uhnem naľavo a ukazujem mu aby ma predbehol a trochu ma potiahol aj on. Približuje sa z pravej strany na peknom Specialized a to bola žena! Chvíľu sa zakecáme, povie mi, že ide na bedňu a potiahne ma. S tým však nesúhlasím a opäť sa „ujímam vedenia“. Prejde ďalších pár km a opäť ďalšia občerstvovačka, znova nezastavujem len beriem banán a pokračujem. Celý pretek si moc nepamätám no viem, že prvých 40 km bolo naozaj veľmi rýchlych. Samé lúky, polia, cesty, proste naozaj super! No posledných 10 km ma prekvapilo. Toľko singláčov, zjazdov, pumptrackov a všakovakých hravých pasáží! Naozaj extrémne som si ten pretek užíval! Prichádzam na prudký výšľap a pred sebou vidím 5-6 chlapov na bikoch ako si to v sedle derú hore kopcom. Kričím „pravá!“ a obieham ich z pravej strany v stoji ale svoje tempo, keď som ich obehol, tak vidím ako sa všetci postavili a dupali za mnou, obehli ma ale pred koncom kopca všetci vykapali a zase si to ťahali v sedle. Ja som svoje tempo nezrýchlil ani nepovolil a opäť som ich s prehľadom obehol. Na vrchole kopca si sadám na bike a Amigo! Už som ich nevidel. Myslel som si, že do cieľa povedie dlhá asfaltka a budem mať s niekým finálny šprint ale mýlil som sa. Tie nádherné rýchle singláče viedli až takmer do cieľa! Proste predstavte si skoro 10 km singlov a krásne upravených cestičiek pomedzi stromy! Bomba!!! Do cieľa prichádzam s časom 2:07:10 so stratou 28:41 na prvého a priviezol som si priemerku niečo cez 23 km/h. Takže už sa idem len rýchlo prezliecť aby som nenachladol a čakám Mira kým príde do cieľa. Prichádza s časom 2:33:40 čo je tiež veľmi dobré. Na obed sme mali viac možností cestovín a rizoto, beriem studené a Miro teplé cestoviny. Fantázia! Už dlho som nemal na pretekoch, tak dobré jedlo! Takže ďalšie plus pre organizátorov. Dojedali sme a moderátor vyhlásil, že na pódium zvoláva najväčšie hviezdy českej horskej cyklistiky. Maratónu sa totiž zúčastnili aj také mená ako: Pavel Boudný, Jan a Ondřej Fojtík, Filip Adel, Karel Hartl, Tereza Němcová..... Po krátkom interview s niektorými z nich moderátor vôbec nezdržiaval a vrhol sa na vyhlasovanie výsledkov, potom ihneď na tombolu. Tento pretek hodnotím skutočne veľmi dobre, rýchla registrácia, skvelá rýchla trať, prehľadné značenie trate, výborné jedlo a žiadne zdržiavanie. Takže na budúci rok určite znova! Víťazi dlhej trate v kategórii M29 Víťazi dlhej trate v kategórii M39 Víťazi dlhej trate v kategórii M49 Prvé tri ženy na dlhej trati Absolútny víťazi muži a ženy dlhej trate Výsledky z dlhej trate: http://www.cyklosportchropyne.cz/files/CH50_2017_Vysledky_50km.pdf Výsledky z krátkej trate: http://www.cyklosportchropyne.cz/files/CH50_2017_Vysledky_30km.pdf   Autor, foto: Tomáš Chabada

Report: Jarný šprint Bystrička 2017
25. 04. 2017 Reportáže

Jarný Šprint v Bystričke považujem už za tradíciu, ktorú za žiadnych okolností nechcem minúť. Tento rok nám organizátori už dopredu ohlasovali na facebookovej stránke, že trať bude zmenená na Alternatívu B, čo znamenalo 5,7 km s prevýšením 280 metrov. Žiaľ nemohli sme si porovnať časy z minulých rokov, avšak počasie nám na typickú Alternatívu A (9,2 km a 320 výškových metrov) vôbec neprialo. Už pri ceste zo Žiliny nám začalo riadne pršať, do toho asi 8°C a davaj na preteky. Veľa ľudí by také niečo odradilo ale nás nadšencov určite nie, veď ako povedal hlavný organizátor: „Neexistuje zlé počasie, len zle oblečený cyklista.“ Takže nahadzujem krátke gate, dlhý dres a hor sa pretekať! Štart bol naplánovaný na 10:00 a interval štartujúcich 30 sekúnd. V cieli nás už čakalo suché oblečenie, ktoré nám organizátori priviezli do cieľa, tam nás tiež vítali s bohatým občerstvením. S prekvapením som sa v kulturáku pri skvelých cestovinách dozvedel od Ľuboša, že som 5-ty. Čo je pre mňa zatiaľ najlepší výsledok v časovke do vrchu. Celkovo hodnotím ďalší ročník Jarného šprintu ako veľmi vydarený. Trať čistá, značenie dobré, výborné jedlo a ešte lepšie pivo. Celý program bol príjemný, žiadne zbytočné naťahovačky, vyhlásenie výsledkov a záverečná  tombola. Aj napriek nepriaznivému počasiu sa odhodlalo prísť 119 pretekárov. Tu sú výsledky prvých troch v každej kategórii: Chlapci do 13 rokov Matúš Bojnický                                  0:30:37 Oliver Bielik                                       0:30:44 Chlapci od 14 do 17 rokov Jozef Bednárik                                   0:17:40 Juraj Cvaniga                                     0:18:32 Matúš Oravec                                    0:19:25 Muži od 18 do 29 rokov Martin Miko               bikepoint.sk    0:16:06 Robert Kocián                                    0:16:07 Viktor Feťko                                       0:16:42 Jakub Kochol                                      0:17:42 Tomáš Chabada         bikepoint.sk    0:18:08 Muži od 30 do 49 rokov Michal Chalupčík                               0:16:06 Martin Straka                                    0:16:48 Peter Krajčí                bikepoint.sk    0:17:29 Muži od 40 do 49 rokov Miloš Sopko                                       0:15:38 Roman Puclík                                     0:16:15 Ivan Rehák                                         0:16:24 Muži od 50 do 59 rokov Robert Grigel                                     0:18:02 Vladimír Klucha                                 0:18:16 Pavol Kubík                                        0:18:20 Muži nad 60 rokov Emil Prcín                                          0:19:51 Ján Benko                                          0:21:11 Pavel Bumbala                                  0:22:28 Dievčatá do 13 rokov Nina Urbanová                                  0:24:48 Nia Vaculčiaková                               0:27:18 Miriam Šichtová                                0:28:16 Ženy od 18 do 39 rokov Ivona Žirková                                     0:22:01 Vierka Mojská                                               0:28:39 Ženy od 40 do 49 rokov Martina Cabúková     bikepoint.sk    0:21:35 Jana Vaculčiaková                             0:23:27 Daniela Richtáriková                         0:24:04 Ženy nad 50 rokov Monika Ďurčová                                0:24:54 Viera Beláňová                                  0:28:40 Eva Frndová                                       0:32:46 Muži s licenciou do 39 rokov Matúš Jurečka                                   0:15:20 Jozef Martiška                                               0:16:10 Róbert Navrátil                                  0:17:05 Muži s hmotnosťou nad 100 kg bez rozdielu veku Michal Maruniak                               0:19:24 Tomáš Žitník                                      0:21:05 René Lukáč                                        0:21:45 Propozície a všetky výsledky nájdete na stránke: http://www.jarnysprint.sk/casovka/   Foto: Tomáš Chabada Michal Kužel – Jarný šprint Bystrička Autor: Tomáš Chabada

Tomáš Višňovský na svojom premierovom CAPE EPIC
13. 04. 2017 Reportáže

Prinášame Vám rozhovor s naším úspešným bikerom, ktorý vyskúšal najprestížnejši etapák dvojíc na svete v Juhoafrickej republike CAPE EPIC! Takže tu je pár otázok pre Tomáša. Príprava na Cape Epic? O tom, že by som mohol ísť Cape epic som sa dozvedel niekedy začiatkom decembra. V tom období som ale jazdil cyklokros čo nebolo ideálne ak by som štartoval v Afrike. Sezónu som preto ukončil v decembri. S trénerom sme si povedali všetko o príprave ako by mala prebiehať hoc sme vedeli, že 2 mesiace je krátka doba. V Žiline sú počas zimy dosť obmedzené podmienky na cyklistiku, preto sme zvolili skialpinizmus, samozrejme silová príprava a trenažér. Absolvoval som aj diagnostiky, ktoré bližšie povedali ako napredujem v príprave. Nechýbalo ani jarné sústredenie, kde som sa už naplno pustil do špeciálnej prípravy na bicykli. Myslím si, že za tak krátke obdobie sa nám naozaj podarilo vyťažiť maximum a do Afriky som prišiel dobre pripravený. Opäť sme s trénerom mali všetko naplánované. Prvé dni sme sa s Filipom len ľahko vozili. Ako si sa aklimatizoval v Južnej Afrike? Teplotný rozdiel bol značný, telo dostávalo zabrať aj v nižšej intenzite. Postupne som si ale zvykol a zaradili sme aj náročné tréningy. Z mojej strany prebehla aklimatizácia na 100%. Prekvapilo ťa niečo na pretekoch? Pozitívne ma prekvapilo ranné vstávanie. Budík som mal nastavený na 4:45 a občas mi nerobilo problém zobudiť sa aj pred :). Určite ma prekvapila náročnosť terénu. Pamätám si, že po prvej etape sme prišli do cieľa skoro po piatich hodinách. Ja som sa pozrel na tachometer. Mal som nastúpaných 2200m a v duchu som si povedal, že to asi nieje možné, lebo som sa cítil ako keby som mal v nohách aspoň 4000 výškových. Bolo to spôsobené tým, že celý Epic sa ide v teréne, minimum asfaltu, veľa piesku na ktorom takmer stojíte na mieste. V stúpaniach som častokrát hľadal ľahší prevod hoc som už mal najľahší. Myslím si, že po technickej stránke sa na tento pretek dá na Slovensku len ťažko pripraviť. V zjazdoch som vďaka prachu častokrát ani nevidel na predné koleso do toho mi svietilo vychadzajúce slnko do očí. Spomienok je naozaj veľa. Ako hodnotíš trate a zázemie? Trate nádherné! Veľmi technické. Veľa kameňov, piesok, korene, úzke chodníčky. Veľa krát som si povedal, že už chcem ísť na asfalt lebo som mal fakt ruky v jednom ohni. Nedokážem si ani predstaviť ako by som to išiel na pevnom bicykli. Zázemie sme mali na top úrovni! Po preteku mi hneď zobrali bicykel na umytie. Ja som si sadol do vychladeného stanu poumýval som sa, dal si čo to na regeneráciu a do hodiny som už ležal na apartmáne. V areáli pretekov sme sa moc nezdržovali. Sami sme si varili podľa chuti. Lukáš (manažér) nám porobil servis, nakúpil čo bolo potrebné. Fakt som nemusel ani pohnúť prstom. Z etapy do etapy som sa cítil stále lepšie vďaka takýmto podmienkam. Vždy sme si dali bazén lebo sme bývali pri mori kde sa dalo schladiť. Na akom biku si absolvoval svoj premiérový Cape Epic? Epic som išiel na Superior Team XF 29 ISSUE. Ide o top model. Je to full na celokarbóne osadený shimanom, dt swiss vidlica a tlmič, plus doplnky FSA. Od značky FFWD som dostal karbónové kolesá určené výhradne na tento pretek. Je to novinka na trhu a predčili moje očakávania. Značka vsadila na tuhosť a širší ráfik čo sa v rozbitom teréne naozaj zíde a človek ma tak bicykel viac pod kontrolou a cíti väčší komfort. Obuté sme mali plášte značky Mitas ktoré boli naozaj rýchle a sú veľmi multifunkčné. Rozumel si si s tímovým kolegom, českým bikerom Filipom Adelom? S Filipom sme si fakt dobre rozumeli. Poznali sme svoje silné aj slabé stránky. Počas preteku sme na navzájom podporovali. Po preteku to bolo kopec srandy a naozaj som si to v Afrike užil. Vytúžené umiestnenie v etape do TOP 10 sa vám vyhýbalo pre každodenné technické problémy však? Áno bolo to tak. Mali sme dosť smolu hlavne ja. Bicykel fungoval na 100%, radenie, tlmiče, proste všetko. Raz sa nám podarilo namotať ostnatý drôt, potom mi zasa v zjazde odskočil kameň rovno pod koleso. My sme si ale stále verili že sa nám to podarí, každý večer sme si hovorili že zajtra to príde a nakoniec sa nám to podarilo! Si spokojný s konečným umiestnením? Ťažko sa mi to hodnotí. Viem, že keby sme nemali technické problémy určite bojujeme o top 10. Dôležité je, že sme každú etapu išli na 100% a 16. miesto beriem pre mňa osobne ako úspech. Foto: Jakub Douda Autor: Luboš Dupkala

7. etapa Cape Epic 2017
26. 03. 2017 Reportáže

V posledný deň čakala na bikerov etape dlhá 85 kilometrov s prevýšením 1 350 metrov. Siedma etapa, Grand Finale, začínala v Oak Valley a končila vo Val de Vie in Paarl. Svoju najlepšiu etapu dnes absolvoval slovensko - česky tím Mitas Superior. TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ spolu s Filipom Adelom skončili na 4. mieste so stratou 49 sekúnd na víťazný tím Scott - SRAM Young Guns v zložení Michiel Van der Heijden z Holandska a Andri Frischknecht zo Švajčiarska. TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ a Filip Adel odpadli z vedúcej skupiny až 5 kilometrov pred cieľom. Z celkového víťazstva sa tešili švajčiarsky cyklisti. Olympijský víťaz z Ria Nino Schurter a Matthias Stirnemann (SCOTT - SRAM MTB Racing) zvíťazili na Cape Epicu pri svojej prvej účasti. Schurter so Stirnemannom sa dostali do čela po piatej etape. Svoje tretie celkové víťazstvo, po rokoch 2013 a 2015, naopak nezískali na Cape Epicu Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser (Investec - Songo - Specialized). Bikeri na bicykloch s veľkým "S" skončili v konečnom poradí druhý so stratou 8:07 min. Tretí skončil švajčiarsko - rakúsky tím Centurion Vaude 2 (Nicola Rohrbach a Daniel Geismayr). TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ, pre ktorého bola účasť na pretekoch Cape Epic premiérová, obsadil v konečnom poradí spolu s Filipom Adelom na 14. ročníku 16. miesto so stratou dvoch hodín. Štvrté etapové víťazstvo v poslednej etape získalo medzi ženami duo Sabine Spitz z Nemecka a Robyn de Groot z Južnej Afriky (Ascendis Health), ktoré skončili v konečnom poradí na treťom mieste. V celkovom poradí zvíťazil švajčiarsko - švédsky tím Meerendal CBC v zložení Esther Süss a Jennie Sternehag. Druhé miesto obsadili na MTB etapovom závode tím Hansgrohe Cadence OMX Pro v zložení Mariske Strauss z Juhoafrickej repibliky a Britky Annie Last.     Autor: Milan Majtán

6. etapa Cape Epic 2017
25. 03. 2017 Reportáže

V siedmy deň pretekania čakala na unavených bikerov najťažšia, kráľovská, etapa. Predposledná šiesta etapa mala 103. kilometrov počas ktorej cyklisti nastúpali 2 750 metrov. Etapa začínala aj končila V Engene. Dnes sa očakával súboj prvého tímu v priebežnom poradí s druhým. Očakával sa súboj tímov SCOTT - SRAM MTB Racing vs. Investec - Songo - Specialized. Súboj momentálne najlepších XC pretekárov Nina Schurtera vs. Jaroslava Kulhavého. Tímy delilo od seba len 50 sekúnd. V cieli sa nakoniec tešili švajčiarsky cyklisti Nino Schurter a Matthias Stirnemann (SCOTT - SRAM MTB Racing), ktorý ovládli druhú etapu v rade a zvýšili svoj náskok na druhý tím priebežného poradia Investec - Songo - Specialized (Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser), ktorý dnes prišiel na 4. mieste, na 6:49 min. Christoph Sauser, tak ako včera, nemal svoj deň. Jediný Slovák na štarte, nešťastný TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ, mal tak ako každý deň defekt. Spolu s Filipom Adelom v tíme Mitas Superior stratili dnes na víťaza 35:31 min na 22. mieste. Priebežne patrí slovensko - českému tímu 16. miesto. Prvé víťazstvo na tohtoročnom Cape Epicu medzi ženami dnes vybojoval tím Hansgrohe Cadence OMX Pro v zložení Mariske Strauss z Juhoafrickej republiky a Britky Annie Last. V priebežnom čele zostal švajčiarsko - švédsky tím Meerendal CBC (Esther Süss a Jennie Sternehag).     Autor: Milan Majtán  

5. etapa Cape Epic 2017
24. 03. 2017 Reportáže

Juhoafrický MTB etapák pokračoval dnes piatou etapou. Štvorhviezdičková etapa začínala aj končila v Oak Valley a cyklisti museli zdplať 84 kilometrov a nastúpať 2 100 metrov. Dnes sa do žltých dresov vedúcich pretekárov prvý krát obliekla iná dvojica ako Manuel Fumic a Henrique Avancini z tímu Cannondale Factory Racing XC. Do dnes vedúci nemecko - brazílsky tím nabral veľkú stratu po viacerých defektoch a prepadol sa na tretie miesto priebežného poradia. Piatu etapu vyhral tím SCOTT - SRAM MTB Racing v zložení Nino Schurter a Matthias Stirnemann. Víťazný Švajčiari sa dostali aj do priebežného čela. Na druhé miesto sa priebežne dostala česko - švajčiarska dvojica Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser (Investec - Songo - Specialized). Slovensko - český tím Mitas Superior skončil v dnešnej etape na 16. mieste so stratou 17:46 min. Aj keď sa TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ spolu s Filipom Adelom po etape posunuli na priebežné 15. miesto, neboli spokojný s dnešným dňom. Slovenskému bikerovi sa opäť nevyhli defekty na oboch kolesách. V ženskej kategórii sa tešil z víťazstva tím Ascendis Health so Sabine Spitz z Nemecka a Robyn de Groot z Južnej Afriky. Priebežne druhý tím Ascendis Health vyhral už prológ a dve etapy. Pomarančové dresy pre vedúci ženský tím zostávajú  švajčiarsko - švédskej dvojici Esther Süss a Jennie Sternehag (Meerendal CBC).     Autor: Milan Majtán

4. etapa Cape Epic 2017
23. 03. 2017 Reportáže

Najdlhšia etapa tohtoročného Cape Epicu merala 112 kilometrov, počas ktorých nastúpali cyklisti 2 150 metrov. Štvrtá etapa začínala v Elandskloofe a končila v Oak Valley. Prvé etapové víťazstvo si pripísal tím Scott - SRAM Young Guns v zložení Michiel Van der Heijden z Holandska a Andri Frischknecht zo Švajčiarska. Smolu mal tím Investec - Songo - Specialized (Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser), ktorý sa chystal dnes posunúť na čelo priebežného vedenia. Po defekte Jaroslava Kulhavého v poslednom stúpaní sa česko - švajčiarské duo prepadlo z druhého na tretie miesto. Slovensko - český tím Mitas Superior skončil v dnešnej najdlhšej etape na 17. mieste so stratou 17:38 min. TOMÁŠOVI VYŠŇOVSKÉMU a Filipovi Adelovi patrí priebežne 17. miesto so stratou 1:08 hod. Medzi ženami získal dnes tretie etapové víťazstvo tím Meerendal CBC. Švajčiarsko - švédske duo Esther Süss a Jennie Sternehag si upevnilo svoje priebežné vedenie. Medzi mužmi naďalej vedie tím Cannondale Factory Racing XC (Manuel Fumic a Henrique Avancini).     Autor: Milan Majtán  

3. etapa Cape Epic 2017
22. 03. 2017 Reportáže

Dnešná tretia etapa etapových MTB pretekov Cape Epic začínala aj končila v Elandskloofe. Počas 78. kilometroch nastúpali bikeri 1 650 metrov. Aj dnes, tak ako včera, sa tešilo z tesného víťazstva medzi mužmi česko - švajčiarské duo Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser v tíme Investec - Songo - Specialized. Priebežne druhý tím Investec - Songo - Specialized si už brúsi zuby na priebežné čelo. Tím Mitas Superior so slovenským bikerom TOMÁŠOM VYŠŇOVSKÝM a českým bikerom Filipom Adelom prešiel cieľom na 17. mieste so stratou 17:24 min. Oboch bikerov mrzeli technické problémy na trati, ktoré ich pripravili o lepšie umiestnenie. V ženskej kategórii vyhral tretiu etapu tím Ascendis Health v zložení Sabine Spitz z Nemecka a Robyn de Groot z Južnej Afriky, ktorý na tohtoročnom Cape Epicu vyhral už úvodný prológ. V priebežnom poradí naďalej vedie medzi mužmi tím Cannondale Factory Racing XC (Manuel Fumic a Henrique Avancini), medzi ženami tím Meerendal CBC ( Esther Süss a Jennie Sternehag).     Autor: Milan Majtán

2. etapa Cape Epic 2017
21. 03. 2017 Reportáže

Pre vysoké teploty, ktoré trápia bikerov od úvodného prológu, bola dnešná druhá etapa pretekov Cape Epic skrátená z pôvodných 102 kilometrov na 62 kilometrov. Miesto 2 350 metrov tak dnes nastúpali cyklisti 1 500 metrov. Etapa začínala v Hermanus High School a končila na druhej občerstvovacej stanici. Prvá skrátená etapa v histórii Cape Epic, priala česko - švajčiarskemu tímu Investec - Songo - Specialized v zložení Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser, ktorá v šprinte troch tímom bola najrýchlejšia. Najlepší výsledok na 14. ročníku dosiahol aj Slovák TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ s českým bikerom Filipom Adelom (Mitas Superior), keď obsadili 12. miesto so stratou 8:31 min. Spokojného TOMÁŠA VYŠŇOVSKÉHO skrátenie etapy potešilo. V ženskej kategórii sa z víťazstva tešil rovnaký tím ako včera, Meerendal CBC, v zložení Esther Süss zo Švajčiarska a Jennie Sternehag zo Švédska. V priebežnom poradí naďalej vedie medzi mužmi tím Cannondale Factory Racing XC (Manuel Fumic a Henrique Avancini), medzi ženami tím Meerendal CBC ( Esther Süss a Jennie Sternehag).   Autor: Milan Majtán  

1. etapa Cape Epic 2017
20. 03. 2017 Reportáže

Prvá etapa Cape Epic merala 101 kilometrov s prevýšením 2 300 metrov. Náročná etapa začínala aj končila v Hermanus High School a ohodnotená bola 4,5 hviezdičkami z piatich možných. Medzi mužmi sa z víťazstva tešila rovnaká dvojica ako v prológu, Manuel Fumic z Nemecka a Brazílčan Henrique Avancini v tíme Cannondale Factory Racing XC. O víťazstvo druhého tímu v cieli, Investec - Songo - Specialized, v zložení Jaroslav Kulhavý a Christoph Sauser, pripravil neďaleko pred cieľom pád českého bikera. Defekt musel na trati riešiť aj jediný Slovák na štarte TOMÁŠ VYŠŇOVSKÝ, ktorý spolu s Filipom Adelom (Mitas Superior), prešli cieľom na 19. mieste so stratou 18:55 min. Na rozdiel od prológu bola dnes slovensko - česká dvojica, so svojím výkonom spokojná. Prvú etapu medzi ženami ovládol tím Meerendal CBC v zložení Esther Süss zo Švajčiarska a Jennie Sternehag zo Švédska. Po prvej etape je priebežne v čele medzi mužmi tím Cannondale Factory Racing XC (Manuel Fumic a Henrique Avancini), medzi ženami vedie tím Meerendal CBC (Esther Süss a Jennie Sternehag).   Autor: Milan Majtán

Report: UEC Majstrovstvá Európy v MTB maratóne
20. 03. 2017 Reportáže

Malé mesto z pod Tatier sa od roku 2000 dostávalo do povedomia bikerov organizovaním pretekov v horskej cyklistike s dnes už dobre známym názvom Horal. Populárny maratón víta vo svojom areáli rok čo rok cyklistických nadšencov, ktorých počet má stúpajúci charakter. Postupom času sa stal Horal jedným z najobľúbenejších a najkrajších maratónov na Slovensku, čo potvrdzuje usporiadanie historicky prvých majstrovstiev Slovenska MTB v maratóne (XCM) v roku 2004 a majstrovstiev Slovenska v XCM v roku 2015. Zlatým klincom uznávaného maratónu je tohto ročná organizácia UEC majstrovstiev Európy 2017, ktoré na Slovensko prilákajú najväčšiu špičku horskej cyklistiky z celej Európy. K spomínanej udalosti za uplynulý štvrtok (16.03.2017) uskutočnila tlačová beseda, za účelom priblíženia celého programu Horal Víkendu, ktorý sa bude konať v termíne 11. - 13. augusta 2017. Konferencia začala o 9 hodine privítaním u primátora Ing. Miroslava Škvareka na Mestskom úrade vo Svite, kde nám boli predstavené kľúčové osoby podieľajúce sa na organizácií celej udalosti. Z pravej strany primátor mesta Poprad Ing. Jozef Švagerko, primátor mesta Svit Ing. Miroslav Škvarek, generálny sekretár UEC Enrico Della Casa, prezident SZC Peter Pivara, riaditeľ pretekov Horal Ing. Ivan Zima a hlavný rozhodca pretekov Horal Ing. Richard Gross.   Po krátkom načrtnutí jednotlivých bodov programu, ktorý pozostával z prezentácie zázemia pretekov, prehliadky časti trate, obedu a tlačovej konferencie, sa pán primátor aj s generálnym sekretárom UEC p. Enrico Della Casom odobrali na prehliadku MsÚ, ktorého miestnosti budú v deň UEC ME 2017 plne k dispozícii. Svojou prítomnosťou nás poctil aj majster sveta v dráhovej cyklistike - Jozef Metelka. Už 10 rokov žije vo Veľkej Británií a reprezentuje Slovenskú republiku takmer po celom svete. Prezradil nám, že vďaka jeho trénerovi mal možnosť postaviť sa na štart mnohých prestížnych pretekov v Holandsku, Mexiku, Južnej Afrike, Nemecku či OH Riu, odkiaľ si odniesol nejedno ocenenie. Na obhliadku trate, ktorá začínala pri štvrtej „technickej zóne“ pre mužov, resp. druhej pre ženy, boli v Liptovskej Tepličke k dispozícií 2 terénne autá. Počas cesty v offroude som mala možnosť porozprávať sa s Ing. Richardom Grossom, riaditeľom Slovak XCM Tour a zároveň národným cyklistickým rozhodcom o počte rozhodcov, potrebných pri takejto veľkej akcií. Pre plynulý priebeh maratónu je nevyhnutné zabezpečiť jedného hlavného rozhodcu delegovaného UCI, druhého povereného SCZ a minimálne 10 rozhodcov 3. a 2. kategórie, ktorí budú dohliadať na štart, cieľ, časomieru a technické zóny s občerstvovacími stanicami. Bodom určenia prehliadky bolo miesto na horizonte, odkiaľ sme mali krásny výhľad na zasnežené Nízke a Vysoké Tatry, legendárnu Kráľovu Hoľu (1 946 m. n. m.) a v neposledom rade na pohorie Kozie Chrbty, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu pri tvorbe vodných tokov nie len na Slovensku, ale aj v Európe. Zrážky, ktoré spadnú na ich severnú stranu sa vlievajú do Baltského mora a na južnú stranu do Červeného mora. Okrem oči ťahajúcich hôr sme mali ako na dlani celú najdlhšiu a najťažšiu trať, po ktorej sa vydajú ako amatérski cyklisti, tak aj licencovaní. Riaditeľ pretekov Ing. Ivan Zima nám vysvetlil, že trať KREJZI, ktorá je zároveň aj traťou Európskych majstrovstiev, povedie zo Svitu južne cez Lopušnú dolinu do Vikartoviec, bude pokračovať cez pohoria Nízkych Tatier a obce Pusté Pole, Telgárd, Šumiac až na najvyšší bod - Kráľovu Hoľu, z ktorej sa budú pretekári vracať cca 5 km po rovnakej trase. Následne sa oddelia a budú postupovať späť do Madejova, kde sa napoja na kratšiu trať majstrovstiev Európy určenú pre ženy. Posledné kilometre povedú cez Liptovskú Tepličku a horizont, na ktorom sme sa nachádzali, zjazdom do Šuňavy cez Lučivnú a naspäť do Svitu odkiaľ sa štartovalo. Slnkom, ale aj silným vetrom sprevádzaná obhliadka trate bola zakončená obedom ponúkajúcim tradičné slovenské jedlá (škvarkovú nátierku, kapustové strapačky, bryndzové halušky a taštičky) v reštaurácií Turnička v Liptovskej Tepličke a tlačovou konferenciou za prítomnosti prezidenta SZC pána Petra Privaru po pravej strane, hlavného rozhodcu pretekov Horal Ing. Richarda Grossa, riaditeľa pretekov Ing. Ivana Zimu, generálneho sekretára pána Enrica Della Casa, tlmočníčky pani Jany Perinajovej, majstra sveta v dráhovej cyklistike Jozefa Metelku a moderátora pána Mariána Marka. Úvodný príhovor moderátora  p. Marka nás previedol priebehom programu tlačovej besedy. Pokračoval riaditeľ pretekov s už konkrétnymi informáciami nielen o UEC majstrovstvách Európy, ale aj o celom harmonograme Horal Víkendu 2017. Tradičný trojdňový etapový pretek ako sme ho posledné roky poznali sa zmení na špičkový víkend obohacujúci klasický sobotňajší maratón o netradičnú, no vo svete obľúbenú disciplínu - „Eliminátor, ktorý sa bude konať v piatok a o historicky prvé majstrovstvá Európy MTB v maratóne na Slovensku, ktoré sa budú odohrávať v nedeľu. Dych berúci pretek „Eliminátor“ pozostáva z umelo vytvorenej skupiny prekážok rozložených v cca kilometrovom okruhu na Námestí sv. Egídia priamo v centre Popravu. Mladá disciplína je charakteristická vyraďovacím systémom. Na začiatku súťaží proti sebe štvorica šprintujúcich pretekárov, z ktorej do nasledujúceho kola postupujú len dvaja najlepší. Táto pavučinová štruktúra pokračuje až kým sa zo všetkých jazdcov nevyselektuje najsilnejšia štvorka, ktorá si navzájom zmeria sily vo finálovej jazde vo večerných hodinách. Umelé osvetlenie dodá tomuto napínavému finále tú správu atmosféru a drive. Dobre známy Horal maratón už niekoľko rokov ponúka cyklistickým nadšencom päť nádherných tratí rozdelených podľa počtu najazdených kilometroch a množstva nástupných výškových metrov na: Krejzi, Lejzi, Senzi, Ízi a Dejzi. Charakteristiku a bližšie informácie k vyššie uvedeným tratiam si môžete prečítať TU. (http://www.horal.sk/2016/?p=1057) Prvý krát sa Slovensko uchádzalo o možnosť usporiadať majstrovstvá Európy MTB XCM už v roku 2014. Nakoľko nasledujúce roky 2015 a 2016 už boli obsadené, štátmi Rakúsko a Lotyšsko, do úvahy pripadal až ročník 2017, v ktorom reflektovali silné cyklistické veľmoci ako Taliansko, Švajčiarsko a Rakúsko. Konkurencia bola síce silná, no vzhľadom na väčšiu atraktívnosť a náročnosť trate oproti minulým ročníkom, dostala Slovenská republika príležitosť ukázať, že aj malé mesto z pod Tatier dokáže zorganizovať pretek na špičkovej úrovni. Na splnenie podmienky kandidácie bolo potrebné zabezpečiť maratónsku trať, s čím mesto Svit vďaka rozmanitej prírode nemalo najmenšie problémy. Každý štát má možnosť delegovať 6 pretekárov, ktorí budú mať na európskom šampionáte štartovné zadarmo. Elitní jazdci budú na majstrovstvách Európy jazdiť po najdlhších tratiach,  na ktorých si deň pred tým zmerajú sily aj nelicencovaní pretekári. Mužov čaká najťažšia, ale zároveň aj najkrajšia trať Krejzi s dĺžkou 134 km a ženám bola priradená o čosi kratšia trať Lejzi zahŕňajúca 73 km. Keďže sa Slovensko nachádza v strede Európy, stáva sa tak ľahko dostupným miestom pre pretekárov zo všetkých okolitých krajín. Paralelne s majstrovstvami Európy bude v nedeľu prebiehať už po štvrtý krát Detská Tour Petra Sagana, ktorej sa môžu zúčastniť deti do 14 rokov. Mesto Svit dostalo ako jediné mesto na Slovensku privilégium organizovať tieto preteky štyri krát za sebou, nakoľko je možné ich usporiadať len tri krát. MTB maratón Horal je zaradený do viacerých významných seriálov slovenských i európskych pretekov, ktorých je súčasťou už niekoľko rokov. Patrí do sérií: Škoda Bike Open Tour, Slovak XCM Tour, Slovenský pohár XCM, Intersport Maratón série, Detrská Tour Petra Sagana. Kvalitné usporiadanie špičkových pretekov sa nezaobíde bez podpory. Za realizáciou  majstrovstiev Európy 2017 vo Svite stoja silné organizácie ako UEC,  SZC, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, mesto Svit a Poprad, Scott, Škoda, Alto Slovakia, Hospodárske Noviny a mediálny partner – RTVS. O ďalších podobnostiach týkajúcich sa nie len majstrovstiev Európy 2017, ale aj celého Horal víkendu vo Svite sa môžete dočítať v rozhovore (http://www.bikepoint.sk/spravy/reportaze/ako-vidi-pripravu-majstrovstiev-europy-v-xcm-riaditel-akcie-ivan-zima/)  ktorý nám riaditeľ pretekov Horal, Ing. Ivan Zima poskytol už na začiatku tohto roka.   Autor: Monika Sedliačková Foto: Tomáš Chabada