Reportáže

O projekte Wave s Tomášom Slavíkom!
14. 11. 2020 Reportáže

Tomáš Slavík patrí medzi najlepších jazdcov vo fourcrosse a downhille (hlavne mestskom) na svete. V projekte Wave vyzval virtuálnu realitu – v nočnej Prahe aj na trati v Jablonci nad Nisou. Tu si prečítajte celý článok. VIDEO Zdroj:https://www.redbull.com/sk

Report: Gerlaching na Karvaša a Blahovca
08. 11. 2020 Reportáže

„Čo je doma, to sa počita!“ Stúpanie hore vrútockou ulicou Karvaša a Bláhovca (bývalou Hlbokou cestou) mi začína 300 metrov od domu. S celkovou dĺžkou 2,53km, priemerným sklonom 7,8% a 199 nastúpanými metrami patrí medzi moje obľúbené. Po úvodnom zahrievacom kilometri medzi 2% a 6% sa cesta zodvihne a ďalej rovnomerne stúpa okolo 10% s krátkymi rampami do 15%. Po tom, čo som videl optimistickú predpoveď počasia (16 stupňov Celzia, polooblačno, bezvetrie) na utorok 3.novembra, bolo rozhodnuté, že na ňom ešte stihnem Gerlaching v tejto končiacej sezóne. Plán znel jasne: 14x, vytrvalostne a retro (na milovanom oceľovom zimáku Fort a retro palivo).     Auto s proviantom som odparkoval na začiatku stúpania. Po 7km rozjazdení sa cez Turčianske Kľačany a Lipovec som o 10. hodine vyrazil v 10 stupňoch Celzia do hmly, cez ktorú sa začínalo nesmelo predierať slnko. Prvé 4 výšlapy som sa v druhej polovici stúpania strácal v hustej hmle, ale neskôr ma tam už naopak väčšinou vítalo inverzné slnko a sľubovaných 14 až 16 stupňov Cezia.     Pocitovo som si užíval svoju tradičnú koncosezónnu formu na vytrvalostných tepoch okolo 140-150 bez náznaku krízy. Po šmyku na konci 2. zjazdu na mokrom lístí, som zadné koleso podhustil na 5 atmosfér a v zjazdoch išiel skôr opatrne na pomaly schnúcej vlhkej ceste s napadaným lístím a tvrdšími prechodmi po plynových prípojkách. Energiu z auta som dopĺňal na štyrikrát a na posledných 5 výšľapoch aj čo to zo seba zhodil. Hoci pôvodne mi malo stačiť vyjsť na kopec 14x, kvôli silnej hmle na začiatku mi nastúpané metre nesedeli. Poistil som si teda Gerlaching 15. výstupom, čo sa nakoniec ukázalo ako rozumný a rozhodujúci ťah.     Suma sumárum: 15x kopec, 75km, 2736 nastúpaných metrov, čistý/hrubý čas 4h/4h21m, priem./max. tepy 130/155. (2 banány, 1 slivková šatôčka, 1 sójový rez, 1 tyčinka Milena a 1 tyčinka Margot, 3l vody).     Okrem všetkých miestnych mačiek a psov, som sa stihol zoznámiť aj s dvomi sympatickými chlapíkmi, ktorí stavali plot na konci 1. kilometra stúpania. Zjavne ma nepovažovali za exota čo len tak márni čas a míňa energiu. Po ich otázke či robím Everesting alebo Gerlaching a po tom, čo som si všimol cez cestu odparkovanú dodávku s logom bikepoint.sk, mi to docvaklo! Ďakujem za vaše povzbudzovanie, záverečné foto a pokec. Dobre padlo. A po zahrievacom kole, na budúci rok už pri väčšej výzve .     Text a foto: Filip Lašut

Report: Istrofinal Snežnický maratón 2020
10. 09. 2020 Reportáže

Krutý Istrofinal Snežnický maratón Počasie rozhodne nesklamalo cyklistov, ktorí si prišli užiť a zmerať sily na snežnický MTB maratón konajúci sa 5. 9. 2020. Aj napriek obmedzeniam v súvislosti s  ochorením Covid 19, slnečná sobota prilákala do areálu miestneho futbalového ihriska viac ako 600 pretekárov. Vďaka šikovným organizátorom, prihlasovanie a registrácia prebehla na počudovanie extrémne rýchlo, keďže meranie teploty, dezinfekcia rúk a označovanie návštevníkov náramkami hneď pri vstupe bolo nemožné obísť. Ešte ani prvý "šťastlivci" na 50 km trati nestihli odštartovať a už sa vytvárala rada s pretekármi na 20 km okruhu, kde som sa nachádzala aj ja. Konkurencia bola taka vysoká, že každý si chcel zabezpečiť čo najlepšie odpichové miesto. Kysucká vrchovina v sebe stále skrýva neobjavený potenciál, preto sa organizátori snežnického maratónu snažia každý rok priniesť pretekárom niečo nové. Ani tento rok nebol výnimkou. Čakalo na nás niekoľko zaujímavých zmien.  Na 51 km trati si pretekári preverili svoje technické zručnosti a prehnali sa enduro trailom, ktorý bol pripravený pre Majstrovstvá Slovenska v Endure, konajúce sa 3 týždne dozadu. Na  nás, ktorí sme štartovali na krátkej trati, čakala okrem prejazdu  novým krátkym single trackom prechádzajúcim cez Vreteň, tiež  kompletná zmena pozície občerstvovacej stanice, keďže sa asfaltový prejazd v Kotrčinej lúčke nahradil trávnatým úsekom, ktorý prechádzal poza domy. Taktiež bol pridaný zábavný mostík na ceste zo Stránika, prechádzajúci popod cestu spestrujúci túto už i tak mimoriadne zaujimavú trať. Úvodná asfaltová časť, ktorá je asi jediná na celej trati, sa ani tento rok nemenila. Dvojkilometrový zahrievajúci úsek priviedol peloton na kamenistý koridor ústiaci do prvého stúpania smerom do Zástrania a končiaci až pri poľnohospodárskom družstve, kde sme čelili opäť náročnému lesnému výšľapu. Prvá polovica maratónu, tiahnuca sa okolo vrcholu Kučerovka, si zaslúži názov krutá, keďže pretekárom nedala vydýchnuť ani len na sekundu. Tu sa ukázalo, kto zanedbal prípravu. Neustále sa vynárajúce nové a nové kopce, zanechali v nejednom cyklistovi pocit frustrácie. Nekončiace stúpania žmýkajúce každého do poslednej kvapky sily, vytvorili pomyselné syto, ktorým boli pretekári pretriedení a rozdelení do skupiniek. Počiatočné nadšenie z nasledujúceho zjazdu mieriaceho ku miestnej Kaplnke v Kotrčinej lúčke sa pominulo v sekunde, keď som zistila, že moja terajšia mušia váha nemá dostatočnú príťažlivú silu a moje slimačie tempo bolo na smiech. Nie každý mal však tento problem. Strmý zjazd si vyžiadal aj niekoľko pádov, ohnutých riadítok, či dokonca pristáti v miestnom chraští. Nejeden divák by si povedal, že slnečné počasie nám naozaj prialo. No neznesiteľné pálivé lúče, pred ktorými nebolo úniku pri lúčnom výšľape, vysávalo z účastníkov preteku i tú poslednú energiu, ktorá im ostávala. Nedodržiavanie pitného režimu v takýto horúci deň sa nekompromisne trestá. Samozrejme, že som ho podcenila a moja poloplná fľaša zivala prazdnotou už niekoľko km pred občerstvovacou stanicou, ktorá bola premiestnená z hlavnej cesty, nakoľko celá trať bola odklonená a tiahla sa poza domy v dedinke Kotrčina Lúčka, odkiaľ sme pokračovali pozdĺžnym šutolinovým stúpaním okolo futbalového ihriska.  Rada by som vám opísala, aké dobroty tam mali, ale mojim jediným cieľom bolo, aby som si čo najrýchlejšie doplnila svoj bidon a dostala sa späť na trať. Nakoľko nie som technický typ, z nasledujúceho pridaného singláča, ktorý na nás čakal po prechode okolo Stánika,  som nebola moc nadšená. Šmýkajúce sa kolesá na mokrých koreňoch ma spomaľovali a neraz som stratila nad nimi kontrolu i balans. Obiehajúci pretekári, ktorí si to rúbali okolo mňa cez neupravený les, nemali očividne žiadne z mojich problémov. Zdanlivo jednoduchšia druhá polovica trate nebola pre každého ľahko jazditeľná. Krásne zjazdy striedajúce sa s krátkymi, ale za to ostrými výšľapmi, vytrápili nejedného súťažiaceho. Pohľad na chlapov tlačiacich svoje bicykle mi dodávalo silu do posledného stúpania, po ktorom sme sa dostali do lesného single treku ústiaceho nad dedinou Snežnica, odkiaľ si mohli pretekári vychutnať pohľad na všekým dobre známu "cieľovú rovinku". Môj "kid bike" o veľkosti trojkolky mi neumožňoval rýchle zjazdy, a preto som musela zaťať zuby pri pohľade na obiehajúce pretekárku. No kto je dobrý v zjazde, nie vždy je dobrý aj v kopcoch. Moja teória sa potvrdila pri poslednom krvopotnom stúpaní k cieľovému check pointu. Nenechala som sa odradiť páliacimi stehnami a udržala som si svoje tempo, ktoré odrovnalo dve dievčatá, dýchajúce mi na krk. V posledných metroch už nešlo o boj na výsledkovej listine, ale o boj samej proti sebe, ktorý som vyhrala na plnej čiare. I keď som sa umiestnila až na 6. mieste, chuť víťazstva nad sebou mi nikto nezoberie. Príjemnú atmosféru v areali pretekov vytvárala talentovaná hudobná skupina Wasted Strings. Okrem počúvania skvelej hudby, si pretekári mohli spríjemniť čakanie na vyhlasovanie výsledkov návštevou stánkov, medzi ktorými nemohol chýbať všetkým dobre známy Eleven, kde sa dalo kúpiť športové veci od výmyslu sveta.   Spracovanie i vyhlasovanie výsledkov bolo perfektne zorganizované. Netrvalo dlho a dozvedeli sme sa, komu patrili prvé miesta. Na stupeň víťazov sa postavil Martin Kostelníčak, ktorý sa stal aj celkovým víťazom na dlhej trati. Ďalším zvučným menom bol Erik Meliš, ktorý si vybojoval prvenstvo vo svojej kategórii, i celkovo na krátkej trati. Medaile odovzdával starosta obce Snežnica MvDr. Milan Hlavatý a vecné ceny boli prevzaté od krásnych dievčat v nádherných ľudových krojoch. Nie nadarmo sa hovorí, šťastie praje pripraveným a na bedňu sa postavila moja kamarátka Maťka Michelčíkova, ktorá si po krvopotnom boji s jej menovkyňou a taktiež mojou kamarátkou Maťkou Hablakovou  vydrela 2. miesto. Ako prvá skončila Grančičová Martina, s dvojminútovým náskokom. Som veľmi šťastná, že Bikepoint.sk si našiel taktiež zastúpenie v klube víťazov. Naša mladá členka Nina Urbanová si vybojovala krásne prvé miesto v kategórii kadetky, za čo jej patrí veľká gratulácia. Celkové výsledky nájdete TU (https://sportsoft.cz/cs/zavod/prehled/5404). Vernou tradíciou ostáva vyhlásenie miestnej súťaže okolo Snežnice, kde sa zohľadňuje rýchlosť a počet najazdených okruhov. V tejto špecialnej súťaži sa umiestnil aj samotný riaditeľ pretekov Michal Gábor. Organizátori nezabudli  ani na najmenších a pripravili pre nich malý okruh, na ktorom sa mohli vyblázniť a zmerať si svoje sily s ostatnými drobcami. Snežnický maratón je jeden z najlepších maratónov na Slovensku, ktorý sa teší veľkej popularite. Každým rokom brány futbalového ihriska v Snežnici vítajú viac a viac pretekárov, pripravených objavovať čaro Kysuckej vrchoviny. Tento jedinečný maratón zaujal špeciálne miesto v mojom srdci a budem sa snažiť, aby som bola jeho súčasťou každý rok. Veľká vďaka patrí nie len hlavným organizátorom Tomášovi Beňadikovi a Michalovi Gáborovi, ale i celému tímu, ktorý sa zaslúžil na zorganizovaní opäť úžasného preteku s perfeknou a priateľskou atmosférou. Autor a foto: Monika Sedliačková

XCM-novopečení Majstri Slovenska pre rok 2020
21. 08. 2020 MTB

Uplynulý víkend sa v Granč Petrovciach na Kráľovskom maratóne konali konali Majstrovstvá Slovenska v XCM. Prinášame Vám jednotlivých víťazov / Majstrov Slovenska/ po kategóriach.   Muži Elite + U23 HARING Martin - DUKLA Banská Bystrica Ženy Elite+U23 rokov KESEG ŠTEVKOVÁ Janka - OUTSITERZ   Juniori 17-18 rokov KOREN Matúš Jakub - KAKTUS BIKE-TEAM Bratislava Juniorky 17-18 rokov KURNICKÁ Tereza - Slávia ŠG Trenčín Kadeti 15-16 rokov LIPNIČAN Matúš - CYKLISTICKÁ TOUR Kadetky 15-16 rokov CIRIAKOVÁ Terézia - CyS - Akadémia Petra Sagana Muži Masters A 30-39 rokov ROVNÝ Rastislav - Cyklistický klub Svätý Jur Muži Masters B 40-49 rokov BRÁZ Ladislav - HORAL CYKLOMAX Muži Masters 50 rokov a viac BUCHTÍK Jaroslav - Športservis Team Ženy Masters A 30-39 rokov JUHÁSOVÁ Zuzana - Bike Team Juhasky Ženy Masters 40 rokov a viac KOSCOVÁ Kristina - P2R Bike Team   ZDROJ: SZC Autor: Luboš Dupkala

Každá žena môže byť Ironmankou. Zažije smiech cez slzy, ale aj slzy šťastia.
19. 08. 2020 Reportáže

Začiatok cesty Vo svojom živote som mala šťastie na priateľov, ktorí mi dávajú energiu a nové výzvy. Počas rôznych období sa niektoré skupinky trochu menili, ale každá mi dala niečo pozitívne. V jednej z nich boli aj sú priatelia Robčo a Tomino - športovci z Liptovského Mikuláša, ktorí sa rozhodli presedlať zo zimných športov i na letné. Boli zanietenými snowboardistami a medzi prvými na Slovensku ako aj ja. Otvorili si športový obchod na Strednom Slovensku a v lete 2011 sa rozhodli, že zorganizujú prvý Cross Sprint Triatlon na Liptovskej Mare. Ten sa mi stal osudným a zároveň mojou štartovacou dráhou. Na Liptovskej Mare bola predo mnou nová výzva. No keď už som sa prihlásila, musela som začať behať. Beh som nenávidela. Boleli pri ňom nohy. Ešte som aj fajčila, asi tak priemerne 8 až 10 cigariet denne a každé ráno mi pískalo v prieduškách. A zrazu ten deň bol tu. Vtedy, ešte s bývalým manželom Saškom sme celkom nevedeli do čoho ideme. Plávalo sa v priehrade, ktorá mala  17 C. Dokonca sme mali oblečené neoprény na windsurfing a nie na plávanie. Hneď na štarte ma súťažiaci nechtiac kopli do brucha a plávalo sa mi veľmi zle. Do neoprénu sa mi nabrala voda, mala som stiahnuté pľúca a nevedela som poriadne dýchať. Na horskom bicykli som sa ukľudnila a beh som dobehla síce doštípaná, ale nakoniec som skončila celkovo druhá žena. A to bol začiatok. Nastúpila som do vlaku, v ktorom sa veziem dodnes. Tréningové dávky sa začali zvyšovať. Z horského triatlonu, kde som sa stala viacnásobnou Majsterkou SR, som pokročila na klasický triatlon na cestnom bicykli. Najskôr šprint, potom olympijská vzdialenosť, následne vzdialenosť polovičného Ironmana. To všetko za deväť rokov. Zažila som pády, krv na pretekoch, roztrhnutú reťaz, ktorá sa nedala opraviť no aj slzy smútku a šťastia v cieli. Ťažké rozhodnutie, za ktoré zaplatíte nielen peniazmi Už mi chýbala len jedna disciplína. Tá kráľovská. Dlhý Triatlon, dĺžka Ironman trate. Pre mňa v minulosti nepredstaviteľné. Ako môže niekto zaplávať 3,8 kilometra potom ísť 180 kilometrov na bicykli a ešte odbehnúť po tom všetkom maratón? Veď to sa nedá! Ako na to trénujú, tí, čo chodia do práce. Ako je možné, že to zvládnu ? Pýtala som sa sama seba.  Musím povedať, že v rozhodnutí mi pomohol paradoxne COVID. Mesiac sme nemohli chodiť  do práce a potom nasledoval jemne obmedzený režim. Na základe tohto všetkého som sa rozhodla, že pretekov sa zúčastním, alebo minimálne skúsim prísť do cieľa. Nikto v mojom okolí nebol touto myšlienkou veľmi nadšený. Hlavne nie môj priateľ Luki, ktorý mi stále vravel, že sa budem veľmi trápiť a viackrát ma odhováral.  Ale nedala som sa . Aj keď som prihlásenie zvažovala už dlhšie, moje definitívne rozhodnutie padlo len mesiac a pol pred pretekmi.  Bola polovica júna a ja som zaplatila najnižšie štartovné 120 Eur. Čo teraz? Musím začať viac trénovať, veľa bicyklovať a behať. Nič jednoduché. Mala som za sebou naozaj ťažký rok. Úmrtie najbližšieho, veľa povinností, výmena práce. A k tomu všetkému hrozí aj pretrénovanie, presilenie šliach, ochorenie alebo pád z bicykla. Ale kde začať ? Najskôr v hlave. Musíte si celé preteky vedieť predstaviť. Ako sa vám budú cápať hodinu na chrbát plavci, budete 6 hodín na bicykli, kedy máte osemdesiat percentnú šancu, že bude dosť fúkať a maratón v pekelnom teple, ktoré v Piešťanoch v auguste býva. A hlavne si predstavte neustále trénovanie, či sa vám chce alebo sa vám nechce, je zima alebo prší, bolí vás zadok či hlava. Ak už si to viete aspoň trocha predstaviť, prvý krok máte za sebou.   Trénovať, trénovať, trénovať.. Každý deň sa budíte s tým, že musíte cvičiť niečo dlhé, plávanie, beh či bicykel. Častokrát aj dvojfázovo. Trénovať ma našťastie vždy bavilo. Ale toto bolo naozaj niekedy priveľa. Plávanie by nebol problém, ale voda v jazere Horná streda sa nechcela  začiatkom leta otepliť. Zo studenej vody ma boleli uši. Sedlo na bicykli, keďže ste v predklone a opretí v časovkárskej polohe, musíte tiež vymeniť. Nedarilo sa mi. Vyskúšala som tri a aj tak mi bolo po nasadnutí  na cestný bicykel, do plaču. Už som si pomaly nemohla ani sadnúť, tak ma boleli kosti na zadku a preteky sa stále približovali. Tretry ma po sto kilometroch vždy tlačili. Kúpila by som si väčšie, ale objednať nové som už nestihla vzhľadom na dlhé dodávky do obchodov kvôli COVID-u. Zrazu všetci chceli bicyklovať. Ešte som si vravela, beh je v pohode zatiaľ. Samozrejme po viacerých dlhých tréningoch ma začala bolieť šľacha na chodidle. V hlave sa mi premietli najhoršie scenáre. Dostanem zápal a môžem sa s pretekmi rozlúčiť. Dopriala som si pár dní kľudu a noha sa zotavila. Mala som aj obavy o kolená, ako vydržia taký nápor, nemám totiž predné väzy a musím si dávať naozaj pozor. Vnútorný hlas mi však hovoril, že ľudia trpia aj inými chorobami a majú väčšie problémy, ktoré prekonajú a Ironman je oproti tomu úplná malina. Mala som aj pozitívne myšlienky. Prestavovala som si, ako budem stretať na trati všetkých mojich priateľov, spolupretekárov dlhého triatlonu a celé  budú v mojom rodnom meste, ktoré je pre mňa najkrajšie na svete. A potom som sa tešila na ten pocit, keď to zdoláte. Deň D Nastal deň D, prvý august nesklamal. 30 C, vietor a bezoblačno, presne ako som predpokladala a samozrejme aj predpoveď počasia. V duchu som si vravela, že mohlo byť aj 34 C. Pred pretekmi som bola nafúknutá, lebo toľko vitamínov, magnézia a proteínov ako za posledný týždeň som v živote nezjedla. Fuj. Doplnky výživy veľmi neobľubujem. Aspoň som sa vyspala, vravím si. Už len si prichystať veci do depa a hurá do vody. Pred štartom som si opakovala, na čo si mám dávať pozor, aby som nedostala penalty box, ako mám stláčať gombíky na hodinkách, čo mám kedy zjesť aký gél, kade mám ísť do depa a kde mám veci. Na plávaní bola mela ,Na začiatku plávania som na chvíľu nepočula, lebo som stála vedľa dela. Nastala mela, keďže štartovalo skoro 300 pretekárov, stále som dúfala, že sa po kole sa dav roztiahne (plávali sa tri kolá). Ale toto sa nekonalo. Nevadí, hovorím si, pláva sa mi super, nevidím síce na bóje poriadne cez slnko, ale dav ma potiahne. Dostala som pár cez hlavu od plávajúcich pri obiehaní, ale nič vážne. 3,8 kilometra vo vode som dokončila za hodinu a desať minút a jemným poklusom som sa odobrala do depa po bike. Dala som si nasilu dva gély, naozaj ich nemusím, ale keď treba a vybrala som sa na 180 kilometrovú trať do Červeníka a späť 6 krát. Pád na bicykli aj prenášanie Niekomu sa to môže zdať, že okruhy sú otravné, ale ja som sa tešila na divákov, ktorí ma po každom kole v Piešťanoch povzbudzovali a kričali moje meno. Miestami som mala zimomriavky. Naozaj nádherný pocit. Prvé dve sa mi išli skvele. Vietor sa však stále zosilňoval. Chcela som ísť pôvodne rýchlejšie, ale povedala som si, že budem dodržiavať rýchlosť 30 km za hodinu, lebo po bicykli ma čaká ešte maratón. Spomalilo ma aj to, že som počas bicyklovania musela štyrikrát krát zosadnúť a preniesť bicykel v ruke asi 150 metrov, keďže na ceste ostalo sklo z traktora. Tešila som sa, že sa mi nič, po 6 hodinách na biku, nestalo.Videla som i nepríjemný pád, ako bicyklistu zhodil silný bočný vietor, keď sa chcel napiť. Maratón v 30 C Behania som sa najviac bála, ale po poslednom okruhu na bicykli som sa naň vyslovene tešila. Konečne odhodím malé tretry, čo som si v nich precvičovala prsty, aby mi netŕpli a obujem si „veľké“ tenisky. A hlavne zosadnem z tejto neprirodzenej polohy na bicykli a prestane ma tlačiť zadok. Jupíí, bežím. Prvý kilometer tempo 5:10, si vravím, ukľudni sa, je hrozné teplo. A ten asfalt ho ešte sálal. V duchu som si opakovala, že musím stále piť a tak som stála každý 1,5 km na občerstvení. Vravela som si radšej zastať ako byť následne dehydrovaný. V panujúcom teple som spomalila o pol minúty na kilometer a užívala si trať a divákov. Na Lodenici som sa tešila, koho stretnem na vale, v parku a zasa v parku a zasa na vale, na Lodenici a takto dookola. Predstavovala som si, že bežím s kamošmi tréning, okolo sú diváci a bike a plávanie som vôbec predtým nešla.   Pocity v cieli Pretekári, známi i neznámi, ktorí ma povzbudzovali počas pretekov boli úžasní a zanechali vo mne neskutočný pocit radosti z tejto udalosti a nášho mesta. Myslela som si, že počas pretekov príde nejaká kríza, ale našťastie nič také sa nestalo. Dobehla som do cieľa po 11 hodinách a 40 minútach šťastná a usmiata. Cítila som unavené nohy, ale v podstate som bola úplne v pohode. Stala som sa vicemajsterkou Slovenska v dlhom triatlone. Nič sa pocitu dobehnutia do cieľa nevyrovná, zvíťazíte sami nad sebou a z toho môžete čerpať veľa energie. Za tie boľavé dni to stojí. Vážim si, že som trať prešla, že ma moje telo nesklamalo. Pre takéto momenty sa oplatí byť na tomto svete a bojovať až do konca.   Autorka: Jana Beňačková

Miláno - San Remo 2020
08. 08. 2020 Reportáže

Dnes sa konal v Taliansku prvý monument v sezóne, marcová WorldTour klasika Miláno - San Remo. Sto jedenásty ročník bol ale iný. Iný termín konania, iná trať a menej pretekárov v jednom tíme. A to všetko pre známe dôvody. Na štarte v Miláne stálo 27 cyklistických tímov so šesticou pretekárov edzi aj s PETROM SAGANOM (BORA - hansgrohe), na ktorých čakala trať dlhá 305 kilometrov s väčším prevýšením ako obyčajne. Z pôvodnej trati zostalo iba záverečných 40 kilometrov. Najznámejšie kopce Cipressa a Poggio zostali. Hneď po štarte sa do čela najdlhších pretekov v roku dostala sedem členná skupina. Posledného uprchlíka dostihol pelotón 35 kilometrov pred cieľom. Favoriti sa do čela dostali v poslednom stúpaní dňa na Poggio. Do čela sa v zjazde dostal Julian Alaphilippe (Deceuninck - Quick-Step), ktorý riešil na Cipresse defekt, ku ktorému sa dotiahol Wout Van Aert (Team Jumbo - Visma). V špurte dvojice v San Reme bol rýchlejší Wout Van Aert. Belgický cyklista, po víťazstve na Strade Bianche pred týždňom, získal svoj prvý monument. Druhý bol Francúz Julian Alaphilippe. O tretie miesto bojoval v špurte PETER SAGAN ale rýchlejší bol Austrálčan Michael Matthews (Team Sunweb). Slovenský cyklista obsadil 4. miesto.     Autor: Milan Majtán

Miláno - Turín 2020
05. 08. 2020 Reportáže

Po nedokončených sobotných pretekoch Strade Bianche, čakala dnes v Taliansku na PETRA SAGANA (BORA - hansgrohe) klasika Miláno - Turín. Stoprvý ročník začínal v Mesere a po 198. kilometroch končil v Stupinigi. V dnešných rovinatých pretekoch sa očakával záverečný hromadný špurt. Hneď po štarte sa dostala do čela šestica pretekárov, strážená tímami s favoritmi na víťazstvo. Necelých osem kilometrov pred cieľom postihol pelotón hromadný pád. Posledného cyklistu z úniku dostihol pelotón päť kilometrov pred cieľom. Ako prvý rozbehol cieľový špurt PETER SAGAN, ale cieľom napokon prešiel ako štvrtý. Predbehol ho Francúz Arnaud Démare (Groupama - FDJ), Austrálčan Caleb Ewan (Lotto Soudal) a Belgičan Wout Van Aert (Team Jumbo - Visma).     Autor: Milan Majtán

Strade Bianche 2020
01. 08. 2020 Reportáže

Vysoké teploty a veľa pachu na štrkových cestách trápili cyklistov na prvých WorldTour pretekoch po pauze zapríčinenej koronavírusom. V Taliansku sa dnes konal 14. ročník klasiky Strade Bianche. Na cyklistov, aj so slovenským cyklistom PETROM SAGANOM (BORA - hansgrohe), čakalo 184 kilometrov so štartom aj cieľom v Siene. Počas dňa musel pelotón zvládnuť aj 11 sektorov prašných štrkových ciest, ktoré mali spolu 63 kilometrov. Na štarte pretekov, ktoré sa obvykle konajú v marci, bolo 37 stupňov. Po štarte sa do čela dostala šestica pretekárov, ale pelotón si odstup strážil a nedovolil sa uprchlíkom moc vzdialiť. Pelotón sa aj vďaka hromadnému pádu a technickým problémom viacerých cyklistov postupne delil, vytvárali sa menšie skupinky, až na čele necelých 30 km pred cieľom, zostali len šiesti favoriti na víťazstvo a po viacerých nástupoch len štyria. Slovák PETER SAGAN sa vo vedúcej skupine nenachádzal. V prudkom kopci, necelých dvanásť kilometrov pred cieľom, nastúpil Belgičan Wout Van Aert (Team Jumbo - Visma) a do cieľa na Piazza del Campo v Siene prišiel dvadsaťpäť ročný belgický cyklista, trojnásobný majster sveta v cyklokrose, s pohodlným náskokom 30. sekúnd na druhého Taliana Davideho Formola (UAE Team Emirates). Tretí Nemec Maximilian Schachmann (BORA - hansgrohe) zaostal za víťazom 32 sekúnd. PETER SAGAN do cieľa nedošiel. Z pretekov odstúpil.     Autor: Milan Majtán

Pozvánka: ŠKODA HORAL MTB MARATÓN
20. 07. 2020 Pozvánky na akcie

Jedna najznámejších a najúspešnejších športových akcií ŠKODA HORAL MTB MARATÓN sa uskutoční 8.8. 2020 vo Svite . Horský cyklistický maratón HORAL vstupuje do tretej desaťročnice svojej existencie v neobvyklých podmienkach. Po tom, čo aj na Slovensku bola v marci vyhlásená mimoriadna situácia v súvislosti s pandémiou ochorenia Covid 19 to vyzeralo tak, že Horal v roku 2020 vôbec nebude. Našťastie neskorší priaznivý vývoj situácie umožnil, aby štátne orgány povolili aj konanie hromadných podujatí a tak sa organizátor Športový klub HORAL za spolupráce s mestom Svit rozhodli, že obľúbené podujatie pripravia. Široká cyklistická verejnosť aj občania Svitu sa tak môžu tešiť, že v sobotu 8. augusta bude Svit plný bicyklov a milovníkov tohto krásneho športu. Samozrejme, že organizátori musia rešpektovať opatrenia vyhlásené úradom verejného zdravotníctva, pri konaní hromadných podujatí. Bude sa klásť zvýšená pozornosť na dodržiavanie odstupov medzi účastníkmi, na častejšiu dezinfekciu dotykových plôch, na možnosť dezinfekcie rúk účastníkov a celkovo sa bude riadiť usmerneniami kompetentných štátnych orgánov. HORAL bude mať svoj areál štartu a cieľa na svojom staronovom mieste za riekou Poprad pri Kolibe. Štarty jednotlivých trás budú časovo oddelené a aj počty účastníkov v jednotlivých kategóriách sú obmedzené tak, aby ich súčet nepresiahol počet 1000. Aj vyhlásenie víťazov sa nebude uskutočňovať v jednom časovom bloku, ale bude časovo rozdelené podľa jednotlivých trás. Taktiež sa nebude konať tradičný večerný koncert hudobnej skupiny.   Prihlasovanie TU   Trasy: Trasa Dĺžka Štart Vyhlásenie výsledkov HORAL KREJZI 130 km nekoná sa! nekoná sa! HORAL LEJZI 80 km 08:30 16:00 HORAL SENZI 48 km 09:30 15:30 HORAL DEJZI (trasa určená pre rodinné tímy = rodič + dieťa do 14 rokov) 17 km 10:00 14:00 HORAL ÍZI 33 km 10:30 15:00     HORAL JUNIOR Najmenší cyklisti (od 4 do 14 rokov) sa môžu tešiť na svoje preteky HORAL JUNIOR v nedeľu 9.augusta taktiež pri Kolibe. Organizácie tohto podujatia sa zhostilo mesto Svit a Centrum voľného času. Registrácia začne ráno od 08:30 a najmenší pretekári vyrazia na svoju traľ o 10:00. Postupne budú štartovať aj staršie vekové kategórie. Všetky trasy HORAL JUNIOR sú situované na lúke medzi Kolibou a evanielickým kostlom.   Príprava a realizácia oboch týchto podujatí je nesmierne náročná a vyžaduje množstvo dobrovoľných pomocníkov. Ak máte záujem pomôcť a byť členom organizačného tímu, hláste sa e-mailom na adrese horal@horal.sk.   ZDROJ: Športový klub HORAL Autor: Luboš Dupkala

ŠKODA MTB maratóny začínajú od augusta!
19. 06. 2020 Reportáže

ŠKODA MTB maratóny začínajú od augusta! Aj keď tento rok šarapatila korona tak pevne veríme, že aspoň polovica s plánovaných maratónov ŠKODA BIKE OPEN TOUR sa uskutoční. Aj keď skromnejšie ale predsa! 8.8. ŠKODA HORAL MTB MARATÓN 5.9. SKODA SLOVENSKÝ RAJ 26.9. ŠKODA MTB MARATÓN Rajecké Teplice   Tešíme sa na Vás bikeri. Autor: Luboš Dupkala

Kalendár Župného pohára 2020
16. 06. 2020 Reportáže

Kalendár vyzerá nasledovne:   05.07.2020 KAKTUS BIKE Svätojurský blesk Svätý Jur časovka do vrchu   19.09.2020 Gajarský Kovian Gajary XCM   03.10.2020 KAKTUS BIKE Bratislavský MTB maratón Bratislava - Rača XCM + celkové vyhodnotenie ŽP 2020   Bude sa  vyhodnocovať celkové poradie vo všetkých kategóriách, tak ako každý rok s dresmi pre celkových víťazov a s pohármi pre prvých troch v každej kategórii   Milan Schurger

Test: Prilba R2 Epic
11. 06. 2020 Reportáže

R2 Epic. Táto nová cestná prilba ma zaujala už na vlaňajšej výstave Eurobike, kde česká značka R2 vystavovala svoje produkty. Čerstvú novinku nám na test zapožičala firma AliSi s.r.o, ktorá okrem toho že predáva značku R2 dováža na Slovensko oblečenie Eleven sportswear a cyklokozmetiku Tunap Sports. Prilba sa mi tak zapáčila, až zostala natrvalo u mňa, ale nepredbiehajme. Keďže, prilbu mám na hlave stále, či idem niekam na chvíľu či na dlhé hodiny, otestoval som ju dôkladne na graveloch aj cestnom bicykli. Až na pád a tlmenie nárazov samozrejme :-). Epic je aerodynamická prilba s nízkym odporom a veľmi dobrým obtekaním vzduchu. Čo ma ako prvé zaujalo na prilbe okrem farby :-), keď som ju vybral z krabice, bola jej nízka hmotnosť. Váha ukázala 220 gramov. Tvrdené EPS jadro prilby Epic ponúka odolnú konštrukciu, ktorá prináša perfektnú ochranu pred nárazom a technológiu Double In-Mold, čo znamená, že prilba je vyrobená z jedného kusa a že ochrannú škrupinu nájdete nie len na vrchu prilby ale aj na spodku, čím sa zvyšuje odolnosť a pevnosť. Taktiež sa pri preprave nemusíte báť, že prilbu niekde otlačíte či poškodíte na nechránenom mieste. Upínací systém Ergo Fix, ktorým sa prilba prispôsobuje tvaru a veľkosti hlavy v dvoch osách (vertikálnej a horizontálnej) sa ovláda sťahovacím koliečkom pomocou jednej ruky, ľahko aj v dlhoprstých rukaviciach. Výrobca v popise pri prilbe sľubuje revolučný inteligentný systém vetrania Air Flow, ktorý odvádza zbytočné teplo z prilby. Či je revolučný a inteligentný posúdiť neviem, ale hlava sa mi určite nikdy neprehrievala a vo vlasoch (v čoraz menšom počte) som cítil, ako mi prúdi vzduch. Určite tento kúsok v porovnaní s inými prilbami, ktoré som doposiaľ používal, a stáli niekoľko násobne viac, nezaostáva vo vetraní. Prilba sa pod bradou ľahko a jednoducho zapína klasickou zacvakávacou prackou. Popruhy pod ušami sa nastavujú pomocou plastových spôn s aretáciou. Všetky popruhy nastavíte ľahko a iba raz a viac o nich neviete. O komfort nosenia a nasávanie potu, lebo potiť sa je ľudské :-), sa starajú odnímateľné antibakteriálne výstelky. Všetky tri sa dajú ľahko vybrať, vyprať a pomocou suchého zipsu znova vrátiť na miesto. Náhradné výstelky v balení neboli. Prilba vo veľkosti "M" (56-58 cm) na mojej hlave s obvodom 57 cm, po nastavení upínania a popruhov, sedela perfektne. Nikde ma netlačila a po chvíli som aj zabudol, že ju mám na hlave. Popruhy a upínací systém okuliarom nezavadzali a tie nikde netlačili. Ako som už písal na začiatku, prilba sa mi tak zapáčila spracovaním aj dizajnom, že som si ju rovno kúpil. Prilba R2 je dostupná v dvoch veľkostiach M: 56-58 cm a L: 58-61 cm a v dvoch farebných vyhodnoteniach. Okrem testovanej čierno žltej aj v čiernej farbe. Cena prilby je momentálne v akcii 62,95 € a nájdete ju na tomto odkaze.   Text a foto: Milan Majtán

13. mája sa rozbieha 5.ročník CALYPSO Vrchárskej koruny žilinskej
12. 05. 2020 Reportáže

Už 5. ročník Vrchárskej koruny žilinskej sa rozbehne 13. mája. Keďže podujatie je celosezónné a potrvá pol roka až do 15. novembra, tak každý má dostatok času na to aby absolvoval 20 predpísaných vrcholov tohtoročnej VKŽ-tky. Zoznam všetkých tohtoročných bodov nájdete na stránke https://www.bikepoint.sk/vkz/vrcholy-2020/ Podujatie je určené pre cyklistov, turistov ako aj rodinných tímov cyklistov a turistov Cyklistické kategórie: Muži 19+ Ženy 19+ Juniori /15-18/ Juniorky /15-18/ Rodinný tím / Rodič + dieťa resp. deti do 14 rokov/ Pre turistov kategória: Turista Rodinný team turista Pri rodinných tímoch stačí absolvovanie ľubovolných 10 vrcholov z ponuky. V prípade ak sa rozhodnete kombinovať bicykel a turistiku tak budete zaradení do cyklistickej kategórie nakoľko turisti sú predsa o niečo pomalší :-) Registrácia je možná počas celého priebehu podujatia na stránke https://www.bikepoint.sk/vkz/registracia/ následne po absolvovaní a odfotení sa na konkrétnom vrchole alebo bode svoju fotku vložíte do svojho profilu na stránke https://www.bikepoint.sk/vkz/prihlasenie/. Po absolvovaní všetkých vrcholov Vám automaticky bude vygenerované poradie v kategórii. Vyhlasenie výsledkov a tombola bude začiatkom decembra v Žiline. Keďže tento rok budeme asi viac doma na Slovensku tak je ideálna príležitosť spoznávať náš krásny kraj. Veríme , že Vrchárska koruna žilinská bude pre Vás inšpiráciou spoznať zaujmavé miesta v regióne. Tešíme sa na Vašu účasť. bikepoint.sk team Ďakujeme partnerom podujatia Žilinský turistický kraj, CALYPSO hodinky, ELEVEN, STRONG POWER, IS INDUSTRY SOLUTIONS, TAURIS, RYBA KOŠICE, SPA APHRODITE a Mestu Žilina!!! Autor: Luboš Dupkala

FOR BIKES 2020 ZRUŠENÉ
05. 05. 2020 Reportáže

FOR BIKES 2020 přinese novinky a trendy, výhodné nákupy, program plný hvězd i odbornou konferenci Již pojedenácté se v pražských Letňanech sejdou milovníci cyklistiky na veletrhu FOR BIKES. Jedenáctý ročník, který se koná ve dnech 20. až 22. března v PVA EXPO PRAHA, bude událostí, na níž se představí novinky a trendy ze světa kol a veškerý cyklistický sortiment od českých i zahraničních značek. Chybět nebude ani bohatý program, slavné tváře nejen z oblasti cyklistiky, soutěže pro profesionály i amatéry nebo aktivity pro rodiny s dětmi. Oficiálními vozy veletrhu jsou automobily značky FORD. Jediný veletrh, který nabízí kompletní portfolio cyklistických značek na tuzemském trhu, naplní na letňanském výstavišti plochu o velikosti 15 000 m2 v pěti halách areálu. K vidění budou expozice stovek vystavovatelů z ČR i zahraničí, kteří návštěvníkům představí tisícovky kol a cyklistických doplňků. Svátek milovníků tohoto sportu zahájí ve čtvrtek 20. března spolu s významnými osobnostmi oboru i mimo něj ambasador veletrhu FOR BIKES, paralympionik Jiří Ježek. Moderátorem oficiálních událostí bude nadšený milovník cyklistiky Tomáš Hauptvogel. Návštěvníci z řad profesionálů i amatérů se mohou seznámit s horkými novinkami slavných značek, např. Scott, která na FOR BIKES uvede rovnou dvě impozantní expozice, nováček akce Winora, která jako oficiální distributor v ČR přiveze do Letňan Haibike, a mnoho dalších silných brandů: Cannondale, Trek, Bianchi, Isaac, Colnago, Kross, Haibike, Giant, Cube a tuzemské Apache, Amulet, Crussis, Kellys, Rock Machine, Superior a další. Haly 2 a 3 budou zasvěceny fajnšmekrům a budou prezentovat novinky, zajímavosti či unikátní technologie. Pro návštěvníky toužící po výhodných nákupech cyklistického sortimentu a starších modelů renomovaných značek – to vše za výhodné veletržní ceny – bude připravena Hala 1. K dispozici budou pro zájemce také testovací dráhy mnoha druhů vozítek včetně koloběžek, elektrokol a dalších vychytávek. Závodit mohou nadšenci i profesionálové Veletrh FOR BIKES není jen místem milovníků nákupů, ale i dějištěm prestižních závodů různých odvětví cyklistiky. I jeho 11. ročník se ponese ve znamení soupeření v závodech na silnici, horských kolech nebo trialu. Kritérium se premiérově představí pod vlajkou Giant ligy, chybět nebude ani závod skládacích kol Brompton nebo charitativní závod Cesta za snem FOR BIKES. Již pošesté se bude bojovat o prvenství na horských kolech při MTB RACE FOR BIKES, který je určen pro širokou veřejnost. Na své si přijdou i fanoušci Trialshow, MTB dual slalomu, nebo BMX exhibice VSA Xtreme ACTION FUN ZONE. Všichni, kteří mají slabost pro koloběžky, se mohou setkat s osobností tohoto sportu Václavem Liškou na jeho workshopu nebo autogramiádě, která se bude konat druhý den veletrhu. Konference pro odborníky V rámci doprovodného programu veletrhu se v pátek 20. března od 11:30 ve Vstupní hale I (sál 1) uskuteční také odborná konference „Změní jízdní kola naše města?“, na níž vystoupí zástupci českých měst a firem, kteří společně představí fungující projekty nasazení elektrokol a cargokol v městské logistice a dopravě. Doprovodný program myslí i na děti Plánované programové aktivity veletrhu myslí i na širokou veřejnost a rodiny s dětmi, pro které organizátoři připravili hned několik zajímavých akcí. Chybět v areálu tak nebude např. dopravní hřiště, dětská stezka nebo výuka techniky jízdy na kole. Na FOR BIKES se navíc může také vyhrávat. Připraveno bude hned několik soutěží s hodnotnými cenami. Odnést si z výstaviště PVA EXPO PRAHA bude možné kromě kola třeba i luxusní zájezd do Rakouska pro dvě osoby v hodnotě 40 000 korun. Garantem této soutěže je hlavní partner letošního ročníku FOR BIKES – turistický region Rakousko. Více informací o veletrhu najdete na www.forbikes.cz a na Facebooku FOR BIKES.   Autor: FOR BIKES Foto: Milan Majtán

ebajk® oslavuje 5. výročie
06. 03. 2020 Reportáže

ebajk® oslavuje 5. výročie, dáva lepšie ceny už na začiatku sezóny V marci pred piatimi rokmi predal ebajk® - Svet elektrobicyklov v Bratislave prvý elektrobicykel. Tým sa začala nová éra cyklistiky, pretože ebajk® patril medzi prvých, čo začali elektrobicyklom a ich potenciálu veriť. Presvedčenie o dobrej veci im vydržalo a dnes jazdia na Slovensku tisícky ebajkerov. Ako šiel čas… Po prvých zákazníkoch na jar 2015 sa v Malých Karpatoch začala rozrastať  komunita ebajkerov. Veľmi rýchlo na žiadosť záujemcov pribudla požičovňa, aby pomohla pochopiť potenciál zábavy na elektrobicykli. Nasledoval vznik občianskeho združenia e-DNA, ktoré stálo za mnohými prezentáciami a predvádzacími akciami s možnosťou testovania po celom Slovensku. Vznikla aj unikátna sieť nabíjacích staníc ebajk® connect, väčšinou v obľúbených turistických oblastiach. Založili sme tím pretekárov na elektrobicykloch i klasických bicykloch s náznom ebajk® racing, ktoré dosahuje výborné výsledky, aj v dôležitých slovenských seriáloch. Na východe krajiny v 2017 vzniklo druhé ebajk® centrum v Košiciach, o rok nasledovalo stredné Slovensko s centrom vo Zvolene. Na podporu komunity sa zorganizovali mnohé a mnohé výjazdy, ktoré vyvrcholili vznikom celoslovenského ebajk® zrazu. Už ich bolo tri a stalo sa z neho celoslovenské ebajkerské podujatie s mnohými návštevníkmi a záujemcami o elektrocyklistiku. Na marcovej výstave MotoShow v bratislavskej Inchebe najnovšie po vlaňjšom úspechu ebajk® ponúka návštevníkom zajazdiť si na elektrobicykloch po prekážkovej dráhe.   Prvé ebajk® centrum 2015 Zväčšená predajňa 2018 Ebajk výjazdy   2015 -          vznik ebajk® centra na Račianskej ulici v Bratislave, komlexného zázemia pre poradenstvo, predaj, servis elektrobicyklov, doplnkov a cyklooblečenia -          Množstvo prezentácií, predvádzacích jázd nielen v bratislavskom kraji 2016 -          Vznik požičovne ebajkov -          Vzniká e-DNA, občianske združenie Elektromobilita v krvi -          Vznik ebajk® connect – unikátnej siete nabíjacích staníc pre elektrobicykle -          Založenie športového tímu ebajk® racing, pomoc pri organizácii prvého maratónu aj pre kategóriu elektrobicykel na Bikefeste v Kálnici 2017 -          Vznik ebajk®centra v Košiciach -          Prvý ebajk®zraz v bratislavskom Amfiteátri Rača -          Vznik ebajk® Zvolen, tretieho centra – tým sa ebajk® stáva lídrom v celom svete elektrobicyklov na Slovensku 2018 -          Rozšírenie ebajk® centra v Bratislave na Račianskej -          Na konci roka sťahovanie ebajk® centra Bratislava do nových priestorov v polyfunkčnom dome KOLOSEO na Tomášikovej ulici 2019 -          Na výstave MotoBoat Show v Inchebe v marci ponúkame všetkým návštevníkom testovacie jazdy na 300m prekážkovej trati -          Počas letných prázdnin Vás rozmaznávame letnou terasou s občerstvením Štart na Bike Feste v Kálnici   Komplexné služby vďaka partnerom   Za päť rokov sme sa skamarátili s mnohými našimi partnermi, ktorí dnes dotvárajú kvalitu celej služby pre ebajkerov. Shimano Service Center - sme jedny z desiatich na Slovensku, ktorí patria do tohto elitného klubu a jediní špecialisti práve na elektrobicykle. Poisťovňa Generali - máte možnosť poistiť si svoj ebajk Bike Angel - aplikácia na sledovanie vášho miláčika ABUS – špičkové cyklozámky i prilby Club Ride Apparel i Silvini - skvelé značky funkčného oblečenia FiveTen - podľa nás sú to najlepšie cyklotopánky na svete.   Značky, ktoré hýbu svetom elektrobicyklov Haibike a Winora – kvalitné nemecké značky, ktoré potvrdzujú svoje líderstvo v segmente elektrobajkov Ghost – tiež nemecká kvalita so športovejším duchom Lapierre – francúzsky dizajn s nemeckou technikou, skvelý pomer výkonu a ceny Moustache - exkluzívna francúzska značka s unikátnymi riešeniami detailov Apache - cenovo dostupnejšie riešenia pre ebajkovanie     Sme Vám všetkým vďační za to, že ste nám vložili svoju dôveru a kúpili si elektrobicykel u nás, že ste využili naše služby požičovne či servisu, alebo ste sa zúčastnili na našich podujatiach. Vážime si každý kúsok energie, ktorú ste nám venovali. Pamätáme si to a vieme, že Vám to oplatíme, keď budete niečo opäť potrebovať.   Oslávte naše výročie návštevou u nás pri dobrej kávičke, ktorú Vám vždy radi uvaríme a pochválime sa spolu skvelými zážitkami z cyklo potuliek.     Pri príležitosti našej päťročnice sme Vám pripravili špeciálnu ponuku. 15 typov vyvolených elektrobicyklov so zvýhodnenou cenou – už teraz! Tak, aby ste si mohli užiť sezónu s kvalitným elektrobicyklom hneď od začiatku! Tak isto skvelú zľavu 55% na všetko dostupné oblečenie zn. Club Ride Apparel, ktorá poskytuje absolútny komfort funkčného oblečenia v športovom i elegantnom prevedení.  Toto celé je určite skvelá príležitosť na kúpu už pred sezónou, pretože oslavovať chceme nielen my, ale aj s Vami spolu! Nech sa páči naša ponuka: ZDROJ a foto: ebajk